VIDEO: Alternative mai sănătoase pentru zahărul din comerţ

1 2 jpg jpeg

De ce să eviţi zahărul?

Zah─ârul nu este un aliment de pe lista celor interzise, ci doar unul ce trebuie consumat cu modera┼úie, spun speciali┼čtii ├«n nutri┼úie. Av├ónd ├«n vedere efectele negative ale consumului unei cantit─â┼úi tot mai mai mare de zah─âr, speciali┼čtii trag semnale de alarm─â privind acest aliment.

Situaţia este cu atât mai îngrijorătoare cu cât multe persoane aleg ca îndulcitor zahărul alb, dintre toate variantele de îndulcitor de pe piaţă. Găsit în cantităţi mici în multe dintre produsele din comerţ, zahărul, în special cel rafinat, nu este decât o sursă de calorii goale, deoarece nu conţine fibre, vitamine sau minerale. În plus, el are un indice glicemic foarte ridicat, ceea ce face ca riscul de apariţie a diabetului să crească odată cu trecerea timpului.

Zahăr sau îndulcitori artificiali?

├Än ultimii ani au ap─ârut din ce ├«n ce mai multe controverse c├ónd vine vorba de ├«ndulcitorii artificili (aspartam, zaharin─â, sucraloz─â). Zah─âr sau ├«ndulcitori artificiali? Care este cea mai bun─â alegere? Spre deosebire de zah─âr, ├«ndulcitorii sunt substan┼úe chimice sau compu┼či care ├«ndulcesc f─âr─â a avea multe calorii.

Cu toate acestea, mai multe studii ├«n domeniu au ar─âtat c─â ├«ndulcitorii au o putere mai mare de a ├«ndulci dec├ót zah─ârul, ceea ce cre┼čte ┼či riscul de apari┼úie a problemelor de s─ân─âtate (migrene, obezitate, diabet zahart etc.). De exemplu, numerose studii au ar─âtat c─â aspartamul este de 180 de ori mai dulce dec├ót zah─ârul.

Asemenea zah─ârului, ├«ndulcitorii se pot folosi separat pentru a ├«ndulci preparatele, dar ├«i consum─âm ┼či f─âr─â s─â ┼čtim, mai ales c─â ei se g─âsesc ├«n multe dintre produsele din comer┼ú, cum este guma de mestecat, sucuri, cafeaua instant, vitamine, ├«nghe┼úat─â, bomboane, iaurturi.

Alte variante de îndulcitor

Mierea de albine

Folosit─â ├«nc─â din cele mai vechi timpuri, mierea este recunoscut─â ca fiind unul dintre cei mai buni ├«ndulcitori naturali. Ea poate fi folosit─â ca alternativ─â pentru zah─âr, dar ┼či ca ,,medicament naturalÔÇŁ, av├ónd ├«n vedere beneficiile pe care le aduce s─ân─ât─â┼úii. ┼×i zah─ârul ┼či mierea con┼úin fructoz─â ┼či glucoz─â, numai c─â cea din urm─â are ceva ├«n plus: enzime care ajut─â la digestie, dar ┼či vitamine (B ┼či C) ┼či minerale (calciu, potasiu, magneziu).

Siropul de arţar

Pe l├óng─â gustul dulce pe care ├«l ofer─â, siropul de ar┼úar con┼úine ┼či elemente nutritive valoroase (cum sunt mineralele), care nu se g─âsesc ├«n zah─âr. De┼či are un pre┼ú mai ridicat dec├ót cel al zah─ârului, siropul de ar┼úar are un indice glicemic mai mic ┼či con┼úine antioxidan┼úi care ajut─â la prevenirea diabetului, a problemelor digestive, a celor cardiace, dar ┼či a unor tipuri de cancer.

Siropul de agave

O alt─â variant─â s─ân─âtoas─â de ├«ndulcitor este ┼či siropul de agave. El are un indice glicemic mult mai mic dec├ót cel al zah─ârului. De aceea, siropul este o alternativ─â natural─â ┼či nutritiv─â la zah─ârul super rafinat, at├óta timp c├ót nu se exagereaz─â cu cantit─â┼úile, spun speciali┼čtii ├«n nutri┼úie.

Stevia rebaurbian─â

La fel de dulce, dar cu mai pu┼úine calorii este ┼či stevia rebaudian─â, o alt─â alternativ─â s─ân─âtoas─â pentru zah─ârul rafinat din comer┼ú. Stevia este un ├«ndulcitor natural, cu zero calorii ┼či gust superior, asem─ân─âtor zah─ârului. Extractul de stevie se g─âse┼čte pe pia┼ú─â sub form─â de pulbere, dar ┼či sub form─â lichid─â, el fiind indicat chiar ┼či ├«n cazul dietelor.