Tofu, ├«ntre da ┼či nu

2 jpg jpeg

Tofu se ob┼úine din boabe de soia, ap─â ┼či coagulant. Din cauza faptului c─â soia modificat─â genetic, doctorii sus┼úin c─â aceasta nu este bun─â pentru s─ân─âtate. Mai mult de 90% din soia este modificat─â genetic, aceasta schimb├óndu-┼či radical ADN-ul. S-a constatat c─â ├«ntre consumul de produse din soia ┼či diverse afec┼úiuni precum problemele digestive, malnutri┼úia, disfunc┼úii ale tiroidei, declinul cognitiv sau tulbur─ârile de reproducere ar putea fi o str├óns─â leg─âtur─â.

Toate boabele de soia, fie c─â sunt modificate sau nu, con┼úin ├«n mod natural toxine, fitohormoni ┼či compu┼či care interfereaz─â cu absorb┼úia mineralelor, acest lucru fiind valabil ┼či pentru tofu. Totu┼či, sunt bogate ├«n proteine, fier, calciu ┼či acizi gra┼či Omega-3 ┼či au un con┼úinut sc─âzut de gr─âsimi ┼či calorii, fiind preferate de persoanele care sunt la diet─â. Dac─â nu sunt consumate ├«n exces, nu prezint─â pericole reale pentru s─ân─âtate.

Alege varianta fermentat─â

Cel mai sănătos mod de a consuma tofu este de a alege varianta fermentată a sa. Dacă produsul este nefermentat, conţine inhibitori enzimatici, care blochează acţiunea tripsinei, o enzimă secretată de pancreas, care joacă un rol important în digestie.

Tofu ob┼úinut din boabe de soia integrale, f─âr─â adaosuri de aditivi alimentari, are un con┼úinut ridicat de fibre ┼či proteine. ├Än compara┼úie cu proteinele de origine animal─â, reprezint─â o op┼úiune mai bun─â, deoarece nu con┼úine gr─âsimi rele. Uit─â-te pe etichet─â ├«nainte ┼či alege produsele care nu con┼úin numero┼či aditivi, zah─âr ┼či sare ├«n cantit─â┼úi mari.

Pentru c─â tofu con┼úine fitoestrogeni, pot ap─ârea dezechilibre hormonale, dar acest lucru depinde foarte mult at├ót de cantitatea consumat─â, c├ót ┼či de frecven┼ú─â. Celor care au ├«n familie rude care au avut cancer de s├ón sau au predispozi┼úie de a dezvolta cancer mamar li se recomand─â excluderea total─â a produselor ob┼úinute din soia.

Sfatul specialistului

2 jpg jpeg

Cristian Mărgărit, nutriţionist (www.cristianmargarit.ro)

Consider c─â exist─â multe alte surse de proteine vegetale care sunt de preferat, cu valoare nutritiv─â similar─â, dar f─âr─â riscurile prezentate de soia. Copiii ┼či b─ârba┼úii, ├«n special, ar trebui s─â evite astfel de alimente. Persoanele care sufer─â deja de boli autoimune, tulbur─âri hormonale, boli ale tiroidei, de asemenea, pot s─â sufere efecte negative cauzate de anumite componente ale produselor din soia.

Riscurile sunt prezente chiar dac─â soia este nemodificat─â genetic sau bio, pentru c─â bobul de soia ├«n sine con┼úine ace┼čti fitonutrien┼úi ┼či disruptori hormonali, substan┼úe toxice de care este mai bine s─â ne ferim, chiar dac─â vin ├«mpreun─â ┼či cu fitonutrien┼úi care pot avea ┼či efecte benefice.

Fasolea, maz─ârea, lintea, n─âutul sunt mult mai sigure pentru s─ân─âtate ┼či foarte u┼čor de inclus ├«n alimenta┼úia zilnic─â. Combinarea lor cu cereale ┼či pseudocereale duce la un profil de aminoacizi complet, util ├«n men┼úinerea unei bune st─âri de s─ân─âtate.