Nutrien┼úii care ,,┼úin sub controlÔÇŁ hipertensiunea

1 2 jpg jpeg

Una dintre cele mai cunoscute ┼či la-ndem├ón─â modalit─â┼úi de prevenire a hipertensiunii arteriale este cea a restric┼úiei de sare din alimenta┼úie.

Pentru ca planul de prevenire a hipertensiunii s─â fie complet, pe l├óng─â reducerea cantit─â┼úii de sare este necesar ca alimenta┼úia s─â cuprind─â ┼či al┼úi nutrien┼úi, cu efect de control a bolii. Printre ace┼čtia se num─âr─â potasiul, calciul, fibrele, acizii gra┼či Omega-3 ┼či magneziul.

Potasiul

Esen┼úial pentru s─ân─âtatea creierului ┼či a inimii, potasiul are un rol important ├«n prevenirea hipertensiunii arteriale. Mineralul este cel care sus┼úine activitatea inimii ┼či ajut─â la reglarea ritmului cardiac.

Rezultatele numeroaselor studiilor efectuate au ar─âtat c─â o alimenta┼úie bogat─â ├«n potasiu poate reduce ┼či ┼úine sub control hipertensiunea arterial─â. Cele mai bune surse de potasiu din alimenta┼úie sunt cartofii, spancul, ro┼čiile, bananele, portocalele ┼či fructele uscate.

Calciul

Calciul este necesar pentru contrac┼úia ┼či relaxarea mu┼čchiului cardiac, fiind unul dintre nutrien┼úii esen┼úiali ├«n prevenirea hipertensiunii. Deficien┼úa de calciu din organism poate duce la cre┼čterea cantit─â┼úii de sodiu, ceea ce favorizeaz─â apari┼úia acestei afec┼úiuni.

Laptele cu o cantitate mai mic─â de gr─âsimi, iaurtul, legumele cu frunzele verzi, migdalele, semin┼úe de susan ┼či tofu sunt principalele surse de calciu din alimenta┼úie.

Fibrele

O alimenta┼úie bogat─â ├«n fibre ajut─â la sc─âderea tensiunii sistolice ┼či diastolice, spun speciali┼čtii ├«n alimenta┼úie. Explica┼úia? Un aport sc─âzut de fibre alimentare favorizeaz─â apari┼úiei aterosclerozei (├«ngro┼čarea pere┼úilor arteriali). Printre sursele importante de fibre se num─âr─â cerealele integrale, maz─âre, soia, t─âr├ó┼úele de gr├óu ┼či ov─âz.

Acizii gra┼či Omega-3

Alimentele bogate ├«n acizi gra┼či Omega-3 au fost recunoscute pentru beneficiile pe care le aduc s─ân─ât─â┼úii cardiace, respectiv tensiunii arteriale. Acizii au un rol important ├«n reducerea nivelului de trigliceride din s├ónge, ceea ce ajut─â la prevenirea ┼či controlul hipertensiunii arteriale.

Din alimenta┼úie, acizii gra┼či Omega-3 se pot ob┼úine din pe┼čtele gras (somon, macrou, hering, ton, sardine), nuci, gr├óu, soia, semin┼úe de in ┼či de dovleac.

Magneziul

Lipsa de magneziu din organism este asociat─â cu deficien┼úa de calciu ┼či potasiu, ceea ce cre┼čte ┼či riscul de apari┼úie a problemelor circulatorii, respectiv a tensiunii arteriale m─ârite. Cerealele integrale, leguminoasele, spanacul, p├óinea integral─â ┼či nucile sunt printre cele mai importante surse de magneziu din alimenta┼úie.