Ia-ţi energia din hrană!

1 2 jpg jpeg

Un organism care nu prime┼čte nutrimentele de care are nevoie, corespunz─âtoare din punct de vedere calitativ ┼či cantitativ, experimenteaz─â mai u┼čor senza┼úia de oboseal─â. Iat─â de ce trebuie s─â ┼úii cont pentru a avea un tonus bun!

- Nu s─âri peste cele 3 mese principale ale zilei ┼či peste cele 2 gust─âri. Acest lucru ajut─â la stabilizarea glicemiei, implicit, la men┼úinerea unui nivel constant al energiei.

- Un mic dejun antioboseal─â trebuie s─â aduc─â un sfert din necesarul energetic cotidian. Prima mas─â a zilei este bine s─â includ─â: cereale sau p├óine integral─â (surse de carbohidra┼úi cu absorb┼úie lent─â), un fruct (pentru aportul de vitamine), un produs lactat (lapte, iaurt, ca┼čcaval ÔÇô care furnizeaz─â proteine ┼či calciu), un ceai sau o cafea (au efect stimulant, preg─âtindu-ne pentru sarcinile din prima parte a zilei).

- Hidrateaz─â-te! Unul dintre primele simptome ale deshidrat─ârii este oboseala. A┼čadar, ai grij─â s─â bei cel pu┼úin 1,5 l de ap─â pe zi. Ceaiurile ┼či supele te ajut─â, de asemenea, s─â fii hidratat.

- Consumul în exces de alcool duce la deshidratare, o cauză a senzaţiei de epuizare.

- Evit─â mesele ├«mbel┼čugate, bogate ├«n gr─âsimi animale, pentru c─â se diger─â greu, put├ónd cauza oboseal─â. Vitamine ┼či minerale antioboseal─â St─ârile de oboseal─â pot fi ┼či semnul unei caren┼úe de magneziu. Pentru a le combate, este bine s─â se consume zilnic alimente care au ├«n componen┼ú─â acest mineral: nuci, smochine, cartofi, lactate, p├óine neagr─â, fasole uscat─â, maz─âre, banane. Ai grij─â ca din diet─â s─â nu-┼úi lipseasc─â alimentele care con┼úin seleniu (pe┼čte, carne, g─âlbenu┼č, fasole, br├ónzenturi), mineral care combate oboseala ┼či surmenajul. ├Än cazul ├«n care anemia este sursa oboselii, consum─â alimente bogate ├«n fier.

Exist─â 2 tipuri de fier: heminic ┼či nonheminic, care se absorb diferit ├«n organism. Carnea de vit─â, cea de pas─âre, pe┼čtele ┼či fructele de mare con┼úin fier heminic, ├«n vreme ce forma nonheminic─â este prezent─â ├«n vegetale: fasole, spanac, maz─âre, linte, stafide, migdale, nuci ┼či semin┼úe. Este bine de ┼čtiut c─â fierul heminic este mai bine absorbit de organism (25%) ├«n compara┼úie cu varianta nonheminic─â (1-5%).

Alte substan┼úe nutritive care ajut─â la combaterea oboselii sunt vitamina C (portocale, l─âm├ói, kiwi, varz─â) ┼či vitaminele din complexul B (care se g─âsesc ├«n cereale integrale, carne, orez nedecorticat, lactate, drojdie de bere). Cei care au o alimenta┼úie deficitar─â pot lua suplimente alimentare sub form─â de comprimate, la recomandarea medicului, mai ales c─â iarna exist─â tendin┼úa de a m├ónca mai pu┼úine fructe ┼či legume proaspete.

Pentru combaterea oboselii, multe persoane consum─â diverse excitante precum cafeaua sau diverse b─âuturi energizante. Acestea reu┼česc s─â ├«ndep─ârteze oboseala pentru scurt timp, ├«ns─â starea de mole┼čeal─â revine, la fel ca ┼či tenta┼úia de a le consuma din nou. Astfel, se creeaz─â un cerc vicios, care nu numai c─â nu ├«ndep─ârteaz─â oboseala, dar favorizeaz─â ┼či insomniile.

...vitamina C u┼čureaz─â absorb┼úia fierului, efect advers av├ónd calciul, fosforul, sarea ┼či taninurile din ceai ┼či cafea.