Cele mai sănătoase tipuri de brânză

1 2 jpg jpeg

Br├ónzeturile sunt surs─â valoroas─â de substan┼úe nutritive de care organismul are nevoie pentru a func┼úiona normal. Indiferent de tipul ales, br├ónzeturile pot completa aportul de vitamine (A, D, E, K) ┼či minerale (calciu, fosfor, magneziu), motiv pentru care sunt un aliment de baz─â pentru toate categoriilor de v├órst─â.

Cele mai sănătoase tipuri de brânză: cum îţi dai seama că este proaspătă

├Än timp ce la unele alimente ne d─âm seama de prospe┼úime dup─â aspect, la altele, precum br├ónza sau carnea, trebuie s─â ne baz─âm mai mult pe miros, spun speciali┼čtii. Dintre tipurile de br├ónz─â, cele moi (de vaci, ca┼č, urd─â etc.) se altereaz─â mai rapid.

Dac─â br├ónza este moale, lipsit─â de textur─â ┼či acoperit─â de strat protector, iar mirosul este unul puternic (asem─ân─âtor cu cel amoniacului), atunci nu este proasp─ât─â. ÔÇ×Nu este suficient ca un produs s─â arate proasp─ât ca s─â fie s─ân─âtos. Cel mai bine este ca br├ónzeturile s─â fie cump─ârate doar din locuri speciale, cu condi┼úii adecvate de p─âstrare ┼či transportÔÇŁ, explic─â Mihaela Gologan, medic specialist diabet, nutri┼úie, boli metabolice la Regina Maria ÔÇô Re┼úeaua Privat─â de S─ân─âtate.

Cele mai sănătoase tipuri de brânză: cele vegetale, ideale în caz de intoleranţă

Unele persoane nu pot digera lactoza din br├ónzeturi (intoletan┼ú─â la lactoz─â). ├Än acest caz, consumul de lactate poate duce la apari┼úia st─ârii de grea┼ú─â, a balon─ârii ┼či a crampelor abdominale. Cu toate c─â lactatele trebuie excluse din alimenta┼úie, ele pot fi ├«nlocuite de unele produse speciale, f─âr─â lactoz─â.

ÔÇ× La persoanele adulte care au o u┼čoar─â intoleran┼ú─â la lactoz─â, se pot consuma produse lactate acide (iaurt, chefir), unde o parte din lactoz─â este transformat─â ├«n acid lactic. De fiecare dat─â este foarte important─â tolerabilitatea individual─â. O variant─â tot mai r─âsp├óndit─â este ┼či cea br├ónzeturilor vegetale, cum sunt cele din soiaÔÇŁ, explic─â nutri┼úionistul.

Cele mai sănătoase tipuri de brânză: mozzarella, brânza de vaci

Din categoria br├ónzeturilor care trebuie incluse ├«n diet─â nu lipse┼čte br├ónza de vaci, urda ┼či mozzarella. Acestea nu numai c─â sunt o surs─â important─â de proteine, ci au ┼či un con┼úinut caloric redus, mai exact 30 de grame con┼úin ├«n medie 70-80 de calorii.

Br├ónzeturile moi le po┼úi consuma la micul dejun pentru c─â sunt hr─ânitoare, dar ┼či pe post de gust─âri ├«n timpul zilei. Spre deosebire de alte sortimente, br├ónza moale are avantajul c─â nu este un produs procesat ┼či c─â se p─âstreaz─â o mare parte din substan┼úele nutritive din con┼úinut.

Nu da copilului brânză topită

Fiind o surs─â important─â de proteine ┼či calciu, br├ónzeturile proaspete nu trebuie s─â lipseasc─â din alimenta┼úia copiilor. De┼či ├«n comer┼ú se g─âsesc tot mai multe feluri de br├ónzeturi care se folosesc u┼čor la prepararea gust─ârilor, nu toate aduc beneficii s─ân─ât─â┼úii, spune nutri┼úionistul.

ÔÇ×Este foarte important ca gust─ârile copiilor s─â fie f─âcute ├«n cas─â. ├Än ceea ce prive┼čte br├ónzeturile, sf─âtuiesc p─ârin┼úii s─â aleag─â produsele cu un con┼úinut mai mic de gr─âsimi, f─âr─â amidon, f─âr─â zah─âr sau margarin─â. Eticheta unui produs de br├ónz─â topit─â con┼úine o list─â lung─â de conservan┼úi! Dac─â vre┼úi s─â cump─âr─â┼úi ca┼čcaval pentru cel mic, cel mai indicat este s─â alege┼úi produsul care con┼úine mai pu┼úin─â sareÔÇŁ, spune nutri┼úionistul Mihaela Gologan. Br├ónzeturile cu mult─â sare nu sunt indicate nici hipertensivilor ┼či celor cu boli renale.

Cum alegem brânza dacă avem boli cronice!

Afec┼úiuni cardiovasculare ÔÇôbr├ónzeturile cu un con┼úinut redus de gr─âsime sau de sare, cum este br├ónza de vaci;

Afec┼úiuni hepatice ÔÇô br├ónza de vaci ┼či telemeaua des─ârat─â;

Afec┼úiuni renale ÔÇô br├ónza de vaci proaspat─â, ca┼čul de oi proasp─ât sau fr─âm├óntat f─âr─â sare;

Diabet ÔÇô br├ónza de vaci, ca┼čul, urda.