Cât de importantă este vitamina A

1 2 jpg jpeg

Descoperit─â ├«n anul 1917, vitamina A are un rol fundamental ├«n mai multe procese metabolice ale organismului. Ajut─â la ├«nt─ârirea sistemului imunitar, lupt├ónd ├«mpotriva infec┼úiilor. Este stocat─â ├«n ficat ┼či contribuie pentru at├ót la dezvoltarea armonioas─â a organismului c├ót ┼či la men┼úinerea s─ân─ât─â┼úii ochilor ┼či a pielii.

Combate infecţiile

Datorit─â aten┼úiei sporite pe care o acord─â sistemului imunitar este un pion important ├«n lupta ├«mpotriva infec┼úiilor, p─âstreaz─â mucoasele hidratate ┼či spore┼čte activitatea celulelor albe.

Pentru vedere este important─â mai ales c─â este responsabil─â cu adaptarea ochilor la schimb─ârile de lumin─â ┼či ├«i p─âstrez─â hidrata┼úi. ┼×i retina beneficiaz─â de pe urma ei, mai ales c─â ├«n cantit─â┼úi normale vitamina A previne apari┼úia cataractei ┼či a degener─ârii maculare.

Un alt rol important pe care ├«l ├«ndepline┼čte este acela de a contracara efectele radicalilor liberi ┼či toxinele care atac─â pielea.

Caren┼úa de vitamina A conduce la uscarea pielii ┼či la apari┼úia anumitor afec┼úiuni precum psoriazisul. Ajut─â la men┼úinerea s─ân─ât─â┼úii masei osoase, a din┼úilor ┼či mai ales la ├«nt─ârirea dentinei.

Află care sunt semnalele organismului atunci când vitaminele lipsesc AICI

Previne pietrele la rinichi

├Ämpiedic─â apari┼úia caliculilor renali ┼či men┼úine sistemul urinar ├«n parametri optimi de func┼úionare.

Practic, acest─â vitamin─â este unul din secretele bunei func┼úion─âri a ├«ntregului organism. Acneea este responsabil─â de deteriorarea aspectului pielii, ├«ns─â cu vitamina A ┼či aceast─â problem─â se poate rezolva. Are propriet─â┼úi antioxidante care elimin─â toxinele din organism.

Vitamina A previne formarea cheagurilor de sânge ajutând considerabil la o mai bună circulaţie sangvină, prevenind astfel afecţiunile cardiace.

Ce alimente conţin vitamina A

├Ä┼úi po┼úi procura vitamina A din alimente precum ficatul, laptele, br├ónza de capr─â, somonul, ou─âle ┼či fructele de mare.

De asemenea, vegetalele o con┼úin ┼či o po┼úi furniza organismului consum├ónd legume precum morcovii mai ales, ro┼čii, fasole, pepenele ro┼ču, broccoli, spanac sau ├«n fructe ┼či anume caise, mango, piersici, papaya.

Simptomele deficienţei

Din fericire, aceast─â problem─â a deficien┼úei de vitamina A este foarte rar─â, mai ales c─â ficatul se ocup─â cu stocarea ei pe timp ├«ndelungat. ├Än cazul unei alimenta┼úii defectuoase, pot ap─ârea simptome precum vederea ├«nce┼úo┼čat─â, probleme la nivel ocular, un sistem imunitar sl─âbit, m─âtra┼úa sau inflamarea pleoapelor inclusiv casarea unghiilor.

Trebuie acordată o deosebită atenţie acestor simptome, deoarece pot constitui în timp un adevărat pericol pentru sănătatea ta.

Exist─â efecte secundare?

Administrat─â ├«n cantit─â┼úi mari, vitamina A devine toxic─â ┼či d─â simptome precum grea┼úa, v─ârs─âturile, iar ├«n cazuri foarte grave poate duce la retard mintal ┼či malforma┼úii la na┼čtere. Ficatul ┼či splina risc─â s─â se m─âreasc─â, iar pielea poate c─âp─âta o culoare portocalie dac─â nu se reg─âse┼čte ├«n propor┼úii suficiente ├«n corpul t─âu.