Efectele Nocive ale Zah─ârului ┼či Includerea Dulciurilor Naturale ├«n Alimenta┼úia Zilnic─â

1 biove clicksanatate jpg jpeg

Eliminarea zah─ârului din alimenta┼úia zilnic─â contribuie la o stare general─â de bine, un tonus mai bun, putere mai mare de concentrare ┼či la sl─âbirea senza┼úiei de foame. Majoritatea oamenilor ador─â dulciurile, ├«n orice form─â pentru c─â o pr─âjitur─â bun─â r─âsfa┼ú─â papilele gustative. Motiva┼úia de a reduce consumul de dulce este greu de abordat ┼či mult mai dificil este s─â o ┼či men┼úii. ├Än acest caz, nutri┼úioni┼čtii vin cu o idee salvatoare: dulciurile f─âr─â zah─âr.

Organiza┼úia Mondial─â a S─ân─ât─â┼úii sus┼úine c─â o cantitate de 5-10 g de zah─âr pe zi este suficient─â. Zah─ârul nu este nociv pentru s─ân─âtate dac─â e consumat ├«n aceste cantit─â┼úi, dar organismul poate func┼úiona la capacitate maxim─â ┼či f─âr─â acest aliment. Zah─ârul furnizeaz─â energie pe moment, care apoi se transform─â ├«ntr-o stare de oboseal─â, nervozitate. Mai mult, zah─ârul nici nu aduce vreun aport nutritiv, ci doar multe calorii.

Zah─ârul natural din alimente este absorbit treptat de organism, furniz├ónd energie gradual pentru ├«ntreaga zi. Explica┼úia este aceea c─â, aceste alimente sunt ┼či o surs─â de fibre care ├«ncetinesc procesul de absorb┼úie. Zah─ârul ad─âugat con┼úine zero nutrien┼úi, se absoarbe rapid ├«n organism care produce insulin─â provoc├ónd pofta de ceva dulce. ├Än timp, acest ciclu provoac─â kilograme ├«n plus, diabet, boli ale din┼úilor ┼či ale inimii.

Consumul de dulce declan┼čeaz─â eliberarea de dopamin─â ┼či serotonin─â, supranumi┼úi ┼či hormonii fericirii. Astfel se explic─â pofta pentru o ciocolat─â ├«n detrimentul unui fruct. Acesta nu produce at├ót de mul┼úi hormoni. Oamenii care au ├«nceput dieta f─âr─â zah─âr au sim┼úit o nevoie ┼či mai mare de a consuma ceva dulce. Organismul uman va compensa lipsa zah─ârului printr-un consum mai mare de carbohidra┼úi. ├Än timp, dependen┼úa de zah─âr se amelioreaz─â ┼či organismul se obi┼čnuie┼čte cu lipsa gustului dulce.

Studiile au dovedit c─â excesul de zah─âr ├«ncetine┼čte activit─â┼úile cognitive, afect├ónd capacitatea de asimilare a informa┼úiilor ┼či puterea de concentrare. ├Ändemnul de a m├ónca o ciocolat─â pentru a te concentra mai bine la ├«nv─â┼úat este prin urmare, un mit.

Zah─ârul afecteaz─â digestia din cauza lipsei de fibre, ÔÇśÔÇÖresponsabileÔÇÖÔÇÖ cu alimentarea bacteriilor s─ân─âtoase. Consecin┼úele sunt urm─âtoarele: constipa┼úie, balonare ┼či inflama┼úie.

Avertismentul conform c─âruia prea multe bomboane stric─â din┼úii ┼či provoac─â apari┼úia cariilor nu este un mit. Studiile arat─â c─â, la doar 10-15 minute de la consumul unui produs cu zah─âr ad─âugat, se formeaz─â ├«n cavitatea bucal─â un acid care afecteaz─â smal┼úul.

Leg─âtura dintre ciocolat─â ┼či apari┼úia co┼čurilor nu este nici de asemenea o simpl─â legend─â. Cercet─âtorii au confirmat aceast─â rela┼úie nociv─â demonstr├ónd dezvoltarea hormonilor acneici din cauza consumului de zah─âr. Acesta cre┼čte nivelul insulinei ┼či produc┼úia de AGE, fapt care conduce la inflama┼úii, aspect uleios al tenului, pori ├«nc─ârca┼úi, riduri, piele cu aspect tern, vulnerabilitate la factorii nocivi externi.

Limitarea zah─ârului ad─âugat sau ├«nlocuirea acestuia cu produse naturale care nu con┼úin zah─âr, ajut─â pancreasul s─â nu produc─â mai mult─â insulin─â. Prin urmare, consumul de alimente f─âr─â zah─âr naturale combate riscul apari┼úiei diabetului de tip 2, men┼úine arterele suple, echilibreaz─â tensiunea ┼či scade predispozi┼úia la bolile cardiovasculare.

Consumul de dulciuri perturb─â somnul (esen┼úial pentru metabolism ┼či imunitate), ceea ce provoac─â treziri repetate ├«n timpul nop┼úii ┼či o stare de oboseal─â a doua zi. Ca un cerc vicios, din cauza st─ârii de epuizare (provocat─â de consumul de zah─âr), cre┼čte ┼či mai mult pofta de dulce care s─â compenseze energia pierdut─â.

Numeroase studii au ar─âtat de-a lungul timpului c─â alimenta┼úia bazat─â pe zah─âr ad─âugat favorizeaz─â ├«mboln─âvirea de cancer esofagian, colorectal, mamar ┼či intestinal.

Alimente naturale fără zahăr sau dulciuri tradiţionale?

Există o serie mare de motive pentru care dulciurile fără zahăr sunt o alegere mai sănătoasă în locul nocivelor dulciuri cu zahăr adăugat.

Alimentele fără zahăr îţi oferă în continuare răsfăţul gustărilor dulci, fără consecinţe nefaste asupra dietei alimentare.

Dulciurile care nu con┼úin zah─âr, nu con┼úin nici carbohidra┼úi, care aduc siluetei c├óteva kilograme ├«n plus. Pentru cine consider─â c─â un regim lipsit de dulciuri nu i se potrive┼čte, atunci alternativa produselor f─âr─â zah─âr va r─âm├óne varianta optim─â de men┼úinere a siluetei ├«n propor┼úiile normale, f─âr─â renun┼úarea la dulce.

Alternative sănătoase care satură pofta de zahăr   

Pentru persoanele care nu se pot lipsi de doza zilnic─â de dulce exist─â c├óteva solu┼úii inspirate, ideale ┼či amatorilor de diete vegetariene sau vegane.

  • Fructe uscate

Sunt surse de fibre, calciu, fier, magneziu, adică păstrează toate proprietăţile utile ale fructelor proaspete. Consumul de 100 g de astfel de fructe furnizează corpului aproximativ 250 de calorii.

  • Miere

Mierea natural─â este o bun─â surs─â de fier ┼či calciu ┼či este renumit─â pentru efectul antibacterian ┼či antiinflamator pe care ├«l de┼úine.

  • Gem, dulcea┼ú─â sau marmelad─â f─âr─â zah─âr

Zah─ârul este ├«nlocuit cu suc natural de fructe. Tot din fructe este compus produsul, ├«ntr-o propor┼úie de peste 60%, asigur├ónd o gustare sau un mic dejun s─ân─âtos ┼či s─â┼úios.

  • Bomboane

Bomboanele cu ingrediente naturale ┼či f─âr─â zah─âr au rolul de a cur─â┼úa intestinele ┼či de a ├«mbun─ât─â┼úi digestia.

  • Ciocolat─â ├«ndulcit─â cu eritritol

Dulciurile naturale scutesc organismul de coloran┼úi artificiali ┼či substan┼úe chimice cancerigene. Mai mult, acestea nu con┼úin nici cofein─â. Pot fi savurate chiar ┼či ├«nainte de orele de odihn─â, f─âr─â riscul tulbur─ârilor de somn.

Foto: Usplash