Dieta, sabotată de propria bucătărie?

1 2 jpg jpeg

Farfuriile tale sunt de mărimea unor platouri. "Cei mai mulţi dintre noi au obiceiul de a-şi umple farfuriile şi a termina totul din ele." spune Lisa Young, doctor în alimetaţie. E real şi uşor de observat dacă te uiţi în jur. Indiferent de mărimea farfuriei, un om o va umple, fără un motiv conştient. În plus, se pare că din anii '70 şi până acum, diametrul mediu al unei farfurii a crescut cu 25%. Aşa că foloseşte farfurii mai mici, pentru a mânca mai puţin fără să te chinui. Lumina puternică poate creşte nivelul hormonului de stres, stimulându-ţi apetitul şi făcându-te să mănânci mai mult ca de obicei. Pe de altă parte, nici o lumină prea slabă nu este indicată, întrucât aceasta s-a dovedit că poate slăbi inhibiţiile. Iar în bucătărie, asta înseamnă doar că-ţi va fi mai puţin ruşine să mănânci mai mult. Bucătăriile moderne sunt pline de lumini, din toate părţile. Asta e bine când găteşti, aprinde câte vrei. Dar când te aşezi la masă, mai stinge căteva din ele, aşa încât să nu ai mai mult de 240 de watti, respectiv 100 de watti pentru becurile economice. Masa din bucătărie sau blaturile sunt mereu aglomerate. Deseori, mai ales dacă avem un stil de viaţă agitat, bucătăria este locul care se umple cel mai repede. Iar o bucătărie aglomerată ne încurajează să mâncăm mai puţin sănătos, pentru că e mai uşor să luăm o gustare rapidă sau să comandăm mâncare decât să ne apucăm să facem ordine pentru a putea găti ceva sănătos. Stabileşte un loc în care să arunci lucrurile care nu necesită atenţia imediată, aruncă cutiile de pizza sau ambalajele de la diverse alimente imediat ce ai terminat cu ele, ai grijă constant ca blaturile să nu se aglomereze. Un alt truc este să stabileşti o zonă pe care să o foloseşti doar pentru a mânca. Când separi mâncatul de alte activităţi, te concentrezi mai mult pe mâncare, te saturi mai repede. Studiile arată că, dacă atenţia ne este distrată (mâncăm în faţa televizorului, citim etc.), mâncăm cu 15% mai mult. Paharele tale sunt mari. Oamenii tind să bea mai mult când folosesc pahare mai late decât cu pahare mai înalte, dar subţiri. Asta pentru că tindem să ne concentrăm atenţia asupra înălţimii când măsurăm din ochi o porţie de lichid. Pentru a nu crea probleme dietei tale, foloseşte pahare mai late pentru apă sau ceai şi pahare înalte şi înguste pentru sucuri. Ai mereu la îndemână cantităţi mari de mâncare. Când cumpărăturile tale se fac in cantităţi mari, e foarte probabil ca şi poţiile tale să fie mai mari. S-a demonstrat că dacă mănânci din pachete mai mari, eşti inconştient împinsă să mănânci mai mult. În plus, o varietate de produse la îndemână te poate împinge să mănânci mai mult din cauză că serveşti câte puţin din fiecare. Pentru că ambalajele mai mari cantitativ sunt mai avantajoase ca preţ, nu spunem să renunţi de tot la ele, dar poţi să le împarţi în recipiente mai mici. Borcanul cu bunătaţi este transparent. Se ştie că ochii sunt cei mai sensibili tentaţiei, aşa că de cele mai multe ori, simpla vedere a dulciurilor ispititoare este suficient pentru ca noi să cedăm tentaţiei. Ţine departe lucrurile interzise. Când va trebui să te urci pe un scaun pentru a ajunge la ispită sau când va trebui să treci de fructe şi iaurt pentru a ajunge la tort, te vei răzgândi poate în drum sau gândindu-te la obstacolele de înfruntat, te vei opri la timp de câteva ori, până când nici nu te vor mai tenta. În bucătăria ta încape o maşină. Nu doar farfuriile au crescut, ci şi bucătăriile, care se pare că sunt cu până la 50% mai mari ca acum 35 de ani. Asta înseamnă că avem loc pentru mai multe activităţi în bucătărie. Nu o transforma în birou! Dacă lucrezi în bucătărie, ai toate gustările la îndemână şi poţi oricând să întinzi mâna spre ceva dulce. Foloseşte bucătaria doar când ai nevoie pentru a nu ceda tentaţiei. Serveşti mâncarea direct pe masă în loc să porţionezi de la aragaz direct. Dacă avem mâncarea la îndemână, a doua sau chiar a treia porţie suplimentară sunt mult mai probabile şi te afectează chiar dacă sunt porţii mici. Pune mâncarea în farfurii din prima, apoi ce rămâne pune deoparte. Este mult mai muţin tentată să suplimentezi cina dacă nu este la îndemână.