Vitamine ┼či minerale care sus┼úin imunitatea. Ai nevoie de ele pentru a preveni infec┼úiile de sezon

1 vitamine minerale jpg jpeg

Pentru a ajuta organismul s─â previn─â, dar ┼či s─â combat─â infec┼úiile specifice sezonului rece, ai nevoie de vitamine ┼či minerale pe care este bine s─â ┼úi le procuri dintr-o alimenta┼úie variat─â. Dup─â caz, medicul poate recomanda suplimentarea lor.

Este ideal ca dieta s─â includ─â alimente bogate ├«n nutrimente implicate ├«n buna func┼úionare a sistemului imunitar. Iat─â care sunt ace┼čti compu┼či care nu trebuie s─â ├«┼úi lipseasc─â din alimenta┼úie!

Vitamina C

ÔÇ×ReginaÔÇŁ vitaminelor imunit─â┼úii, vitamina C stimuleaz─â mecanismele naturale de ap─ârare a organismului, fiind un aliat important at├ót ├«n preven┼úia infec┼úiilor, c├ót ┼či ├«n convalescen┼ú─â. Adul┼úii au nevoie de un aport zilnic de 75 - 90 mg de vitamina C, iar fum─âtorii de 125 mg. Surse naturale de vitamina C sunt: citricele, c─âtina, coac─âzele, ardeiul gras.

Vitamina D

├Ämpreun─â cu calciul, ajut─â la formarea oaselor, asigur├ónd absorb┼úia acestui mineral ┼či a fosforului la nivelul intestinului sub┼úire ┼či la fixarea lor ├«n sistemul osos. Vitamina D este esen┼úial─â ┼či pentru imunitate, dup─â cum subliniaz─â numeroase studii. Mai exact, stimuleaz─â activitatea sistemului imunitar ┼či poten┼úeaz─â func┼úiile pe care vitaminele A ┼či C le au ├«n organism. Un studiu din 2019 la care au participat 11.321 de persoane a ar─âtat c─â suplimentarea cu vitamina D a redus semnificativ riscul de apari┼úie a infec┼úiilor respiratorii.  

Vitamina D este produs─â natural ├«n corp, c├ónd ne expunem la soare, ┼či, de asemenea, este prezent─â ├«n alimente precum lactatele, pe┼čtele ┼či ou─âle. Persoanele cu v├órsta cuprins─â ├«ntre 1 ┼či 70 de ani au nevoie de 600 UI/zi de vitamina D.

Vitamina A

Aceast─â vitamin─â ajut─â la combaterea infec┼úiilor gra┼úie ac┼úiunii ei de a cre┼čte producerea globulelor albe. De asemenea, sus┼úine r─âspunsurile imunitare, o doz─â suficient─â de vitamina A fiind o arm─â natural─â contra infec┼úiilor. Vitamina A sau retinolul se g─âse┼čte ├«n special ├«n produsele de origine animal─â: untur─â de pe┼čte, ficat de vit─â, de porc, lactate ┼či g─âlbenu┼č. Totodat─â, este prezent─â ┼či ├«n vegetale (morcov, spanac, broccoli, caise, citrice), sub form─â de betacaroten, acesta fiind convertit de corp ├«n vitamina A. Pentru o mai bun─â absorb┼úie a betacarotenului, este bine s─â se consume ┼či gr─âsimi, de preferat bune (nuci, ulei de m─âsline).

Vitamina E

Antioxidant puternic, vitamina E ├«mbun─ât─â┼úe┼čte r─âspunsurile imune ┼či reduce riscul de apari┼úie a infec┼úiilor. De asemenea, men┼úine s─ân─âtatea vaselor de s├ónge ┼či ajut─â la cicatrizarea r─ânilor. Sursele naturale de vitamina E sunt germenii de gr├óu, ficatul, ou─âle, alunele, nucile, migdalele, uleiurile vegetale. Adul┼úii au nevoie zilnic de 12 mg de vitamina E.

Cite┼čte ┼či: Ce vitamin─â este deficitar─â la majoritatea bolnavilor de COVID-19

Zincul

Acest mineral este implicat ├«n ap─ârarea antiinfec┼úioas─â a organismului, particip├ónd la produc┼úia de anticorpi ┼či globule albe. Un studiu a ar─âtat c─â m─ârirea necesarului de zinc poate reduce la jum─âtate durata unei r─âceli. Dac─â este luat la ├«nceputul unei viroze, zincul poate sc─âdea ┼či severitatea acesteia. Necesarul zilnic de zinc la femei este de 8 mg, iar la b─ârba┼úi de 11 mg. Sursele alimentare de zinc sunt: ficatul de vit─â sau de porc, germenii de gr├óu, stridiile, p├óinea integral─â, g─âlbenu┼čul, fasolea ┼či lintea.

Seleniul

Oligoelement esen┼úial, seleniul este un antioxidant natural care, ├«n afara numeroaselor roluri ├«n organism (asigur─â func┼úionarea glandei tiroide, scade riscul apari┼úiei bolilor cardiovasculare), este implicat ┼či ├«n sus┼úinerea sistemului imunitar. Studiile au ar─âtat c─â nivelurile crescute de seleniu ├«n s├ónge sunt asociate cu un r─âspuns imun bun ┼či c─â deficitul acestui oligoelement cre┼čte riscul de infec┼úii. Doza zilnic─â necesar─â de seleniu este de 55 mcg ├«n cazul adul┼úilor. Printre sursele naturale de seleniu se num─âr─â pe┼čtele, nucile, carnea de pas─âre ┼či de vit─â, orezul, fasolea ┼či ou─âle.

Cite┼čte ┼či: De ce sunt esen┼úiale vitaminele din complexul B  

DE REŢINUT

Vitamina B6 (banane, nuci, avocado, cartofi) ajută la formarea anticorpilor, carenţa ei manifestându-se, printre altele, prin scăderea imunităţii.