Cititul modifică funcţiile creierului
„Nu avem un sistem cerebral înnăscut specializat pentru lectură. Trebuie să improvizăm, să folosim sistemele care există deja”, au declarat Laurent Cohen, profesor la Institut National de la Santé et de la Recherche Médicale (INSERM), şi Stanislas Dehaene, profesor la Collège de France, autorii acestui studiu publicat în revista americană Science şi citat de Mediafax.
Cercetătorii francezi au utilizat imagistica prin rezonanţă magnetică pentru a măsura activitatea cerebrală a voluntarilor participanţi la acest studiu.
Studiul a fost realizat pe 63 de voluntari adulţi în Portugalia şi în Brazilia. Cercetătorii au putut astfel să compare activitatea cerebrală a adulţilor analfabeţi cu cea a persoanelor alfabetizate - în copilărie sau la vârstă adultă - şi au observat impactul avut de procesul de învăţare a literelor asupra creierului. Aceştia au constatat alfabetizarea afectează atât zonele asociate văzului din creier, cât şi cele utilizate de vorbire.
Procesul de învăţare a literelor, chiar dacă are loc la o vârstă adultă, antrenează o redistribuire a resurselor de care dispune creierul. Astfel, recunoaşterea vizuală a obiectelor şi a chipurilor cedează parţial teren, pe măsură ce persoana în cauză învaţă să citească.