VIDEO: Totul despre incontinenţa urinară

1 2 jpg jpeg

Foarte multe persoane suferă de incontinenţă urinară, dar prea puţine vorbesc despre această problemă, pentru că o consideră stânjenitoare.

Un v├órstnic din cinci are pierderi involuntare de urin─â. ├Äns─â aceast─â afec┼úiune nu este specific─â numai v├órstei a treia. Ea apare destul de frecvent ┼či la persoanele mai tinere, de obicei la femeile care au trecut prin mai multe na┼čteri sau la persoanele care au avut opera┼úii ├«n zona pelvian─â.

Trebuie s─â ┼čtii c─â incontinen┼úa urinar─â nu este o boal─â ├«n sine, ci un simptom al unor probleme legate de func┼úionarea aparatului urinar: infec┼úii urinare, afec┼úiuni ale prostatei sau calculi la vezica urinar─â. Indiferent de cauz─â, cert este c─â incontinen┼úa afecteaz─â via┼úa social─â.

Pe l├óng─â tratamentul indicat de specialistul urolog, este important s─â ├«ncerci ┼či c├óteva schimb─âri ├«n stilul de via┼ú─â.

Evit─â cafeaua ┼či condimentele

Unele alimente ┼či b─âuturi pot agrava incontinen┼úa urinar─â. Printre acestea, se num─âr─â b─âuturile pe baz─â de cofein─â ┼či alcoolul, care au efect diuretic. ├Än plus, cafeaua are ┼či efect iritant pentru vezica urinar─â.

Dac─â te-ai g├óndit c─â ai putea s-o ├«nlocuie┼čti cu o cafea decofeinizat─â, acest lucru nu te va ajuta, pentru c─â boabele de cafea con┼úin, pe l├óng─â cofein─â, ┼či alte substan┼úe iritante pentru vezic─â.

Ar trebui s─â excluzi din alimenta┼úie ┼či condimentele, citricele ┼či sucurile din citrice, b─âuturile carbogazoase, precum ┼či ciocolata. Toate aceste alimente au acela┼či efect iritant, care agraveaz─â incontinen┼úa.

Ai grij─â ce medicamente iei!

Incontinen┼úa urinar─â poate fi cauzat─â sau agravat─â de unele medicamente. Printre ele se num─âr─â diureticele, somniferele, relaxantele musculare, antidepresivele, antihipertensivele, precum ┼či unele medicamente folosite de cardiaci.

Dac─â ai observat c─â ar putea exista o leg─âtur─â ├«ntre pierderile de urin─â ┼či medicamentele pe care le iei, discut─â cu medicul t─âu despre posibilitatea de a renun┼úa la ele sau de a le ├«nlocui cu un alt tratament.

Tratează constipaţia

Vezica urinar─â se afl─â ├«n apropierea rectului, iar materiile fecale pot exercita presiune asupra ei, contribuind astfel la cre┼čterea num─ârului de pierderi accidentale de urin─â.

├Än consecin┼ú─â, ar trebui s─â evi┼úi pe c├ót posibil constipa┼úia dac─â suferi de incontinen┼ú─â urinar─â, indiferent dac─â e┼čti femeie sau b─ârbat. Constipa┼úia este uneori chiar cauza incontinen┼úei, de aceea este important s─â o tratezi.

Încearcă exerciţiile care întăresc musculatura

Uneori, incontinen┼úa poate fi tratat─â prin simpla ├«mbun─ât─â┼úire a tonusului musculaturii pelviene, care sus┼úine toate organele din zona abdominal─â. Po┼úi reu┼či acest lucru cu ajutorul unor exerci┼úii speciale, numite Kegel. Ele se efectueaz─â oric├ónd ┼či oriunde: la birou, ├«n ma┼čin─â, ├«n pat ┼či chiar ├«n picioare.

De┼či sunt mai des folosite de femei, mai ales dup─â na┼čtere, exerci┼úiile Kegel sunt la fel de benefice ┼či pentru b─ârba┼úi. Urologii le recomand─â frecvent pacien┼úilor ca tratament al incontinen┼úei, pentru c─â te ajut─â s─â controlezi mai bine vezica urinar─â.

Scapă de kilogramele în exces

Persoanele supraponderale ┼či obeze sufer─â mai frecvent de pierdere involuntar─â de urin─â, ├«n compara┼úie cu cele care au o greutate normal─â. Kilogramele ├«n exces exercit─â o presiune asupra vezicii urinare ┼či a mu┼čchilor care o ├«nconjoar─â.

Ace┼čti mu┼čchi se sl─âbesc ┼či nu mai pot ├«mpiedica pierderile de urin─â nici chiar la cele mai mici eforturi, cum sunt tusea ┼či str─ânutul. Iat─â de ce este foarte important s─â ├«ncerci s─â sl─âbe┼čti. Renun┼ú─â la gr─âsimi, la pr─âjeli ┼či la f─âinoase ┼či f─â mult─â mi┼čcare.

Cum să faci exerciţiile

Mu┼čchii care trebuie exersa┼úi sunt cei implica┼úi ├«n procesul urin─ârii (musculatura pelvian─â). Pentru a-i identifica, ├«ncordeaz─â-┼úi mu┼čchii ca atunci c├ónd ├«ncerci s─â opre┼čti urinarea.

St├ónd pe scaun sau la orizontal─â, ├«ncordeaz─â musculatura pelvian─â timp de 2-3 secunde, apoi relaxeaz-o pentru alte 2-3 secunde. Repet─â acest exerci┼úiu de 10 ori, ├«n dou─â-trei serii pe zi. Treptat, cre┼čte durata contrac┼úiilor musculare p├ón─â vei ajunge la 10 secunde.

Num─âr─â rapid p├ón─â la 10 ┼či la fiecare num─âr rostit ├«ncordeaz─â ┼či relaxeaz─â musculatura pelvian─â.

Num─âr─â p├ón─â la 10, dar cre┼čte treptat durata contrac┼úiilor, de la o secund─â la 10. C├ónd ajungi la 10, num─âr─â ├«napoi, de data aceasta men┼úin├ónd ├«n permanen┼ú─â mu┼čchii pelvieni contracta┼úi.