VIDEO: A┼ča ├«┼úi p─âstrezi inima s─ân─âtoas─â!

1 2 jpg jpeg

De ce trebuie să ţii seama?

Ca s─â te asiguri c─â reduci riscul apari┼úiei unei boli cardiovasculare, trebuie s─â ┼úii cont de c├ó┼úiva ÔÇ×indicatoriÔÇŁ:

- Greutatea corporal─â

Este direct asociat─â cu valorile tensiunii arteriale. Persoanele obeze au glicemie crescut─â ┼či colesterol m─ârit, ceea ce duce la cre┼čterea riscului de apari┼úie a bolilor cardiovasculare. Pentru a vedea dac─â ai o greutate normal─â, calculeaz─â-┼úi indicele de mas─â corporal─â.

- Glicemia

Excesul de glucoz─â din s├ónge poate duce la apari┼úia diabetului zaharat. Diabetul afecteaz─â vasele de s├ónge de la nivelul ochilor ┼či poate duce la orbire. O alt─â complica┼úie este insuficien┼úa renal─â. Bolanvii de diabet au frecvent complica┼úii cardiovasculare: ateroscleroz─â, infarct, angin─â pectoral─â, accident vascular cerebral. Limitele normale ale glicemeiei sunt cuprinse ├«ntre 72-109 mg/dl.

Colesterolul ├«n exces se depune pe pere┼úii vaselor de s├ónge. Ateroscleroza, cum se nume┼čte acest proces, duce la ├«ngustarea vaselor de s├ónge ┼či la ├«ngreunarea circula┼úiei. Valorile normale ale colesterolului (la adul┼úi) sunt:

- colesterol total ÔÇô mai mic de 190 mg/dl

-

O tensiunea arterială normală este cea care are valori ale tensiunii sistolice sub 120, iar diastolică sub 80 mmHg. O tensiune mai mare de 140/90 mmHg este semn de hipertensiune arterială. Tensiunea sistolică este forţa maximă cu care sângele este pompat de inimă, iar cea diastolică reprezintă presiunea sângelui între două bătăi. În hipotensiune, valorile se încadrează în jurul valorii de 90/60 mmHg.

Ce poţi face?

Modificarea stilului de viaţă poate întârzia apariţia bolilor cardiovasculare.

-

Faci cel pu┼úin 30 de minute de mi┼čcare de dou─â ori pe s─âpt─âm├ón─â? Nu e t├órziu s─â ├«ncepi acum. Cel mai simplu exerci┼úiu: mergi pe jos doi-trei kilometri ├«n ritm alert.

├Än timpul fumatului, cresc tensiunea ┼či frecven┼úa cardiac─â. Fumatul pasiv este aproape la fel de nociv.

Renun┼ú─â la gr─âsimile rele, la semi-preparate sau la produsele de tip fast-food. M─ân├ónc─â zilnic cinci por┼úii de fructe ┼či de legume pe zi. Redu aportul de sare, c─âci favorizeaz─â cre┼čterea tensiunii.