Cum ne afecteaz─â schimbarea anotimpurilor ┼či ce putem face

1 2 jpg jpeg

Modific─ârile nu afecteaz─â ├«ns─â pe toat─â lumea, dar schimb─ârile de dispozi┼úie sezoniere apar la multe persoane, manifest├óndu-se prin lips─â de energie, pierderea interesului in activitatile preferate, prin pofta de carbohidrati ┼či schimb─âri ├«n ritualul de somn: fie ai probleme cu somnul, fie ai vrea s─â dormi mai mult dec├ót de obicei. Un factor important ├«n aceste modific─âri ale dispozi┼úiei este lumina.

Ritmul circadian este de vin─â

Ceasul circadian este ├«n str├óns─â leg─âtur─â cu aceste st─âri. Acesta este cronometrul intern al organismului; ├«i spune c├ónd s─â se simt─â somnoros, c├ónd s─â se trezeasc─â ┼či joac─â un rol important ├«ntr-o mul┼úime de alte sisteme din corpul nostru, cum ar fi eliberarea de hormoni, reglarea temperaturii, metabolismul ┼či starea de spirit. Astfel, fiindc─â este mai pu┼úin timp lumin─â, unele dintre aceste procese, inclusiv cele care influen┼úeaz─â starea de spirit , sunt perturbate.

Un studiu a ar─âtat c─â ├«n lunile de toamn─â ┼či iarn─â se produce mai pu┼úin─â serotonin─â, unul dintre hormonii care ajut─â la reglarea st─ârii de spirit ┼či contribuie la st─ârile noastre de bun─âstare ┼či fericire.

Alte cercet─âri arat─â schimb─ârile ciclurilor de lumin─â-├«ntuneric afecteaz─â temperatura corpului, c├ót timp ne ia pentru a adormi ┼či produc┼úia de melatonin─â.

Ce măsuri poţi lua

- bucură-te de soare, ori de câte ori ai ocazia,

- f─â mi┼čcare, cel pu┼úin 30 de minute pe zi,

- f─â-┼úi timp s─â m─ân├ónci. Este important s─â consumi fructe, legume, proteine, c─âci ajut─â la ├«mbun─ât─â┼úirea st─ârii de spirit, -f─â-┼úi timp pentru prietenii t─âi. Cercet─ârile arat─â c─â timpul petrecut cu prietenii te ajut─â s─â te eliberezi de stres, te face s─â te sim┼úi bine ┼či s─â treci mai u┼čor peste nepl─âceri.