Ce măsuri se impun când ai prediabet

1 2 jpg jpeg

În jumătate din cazurile de prediabet, se poate dezvolta diabet zaharat de tip 2 în următorii 5-10 ani. Schimbarea stilului de viaţă, adică mai multă mişcare şi un regim alimentar echilibrat, reduce simţitor probabilitatea de îmbolnăvire.

Vorbim despre prediabet atunci când nivelul zahărului din sânge este mai mare decât cel normal, dar mai mic pentru a putea fi pus diagnosticul de diabet zaharat. Există două forme ale prediabetului: una uşoară (glicemia à jeun alterată) şi una gravă (toleranţa alterată la glucoză). În acest ultim caz, riscul de a face diabet este foarte mare. Cum se diagnostichează Prediabetul poate fi diagnosticat cu ajutorul unor analize precum: glicemia şi testul oral de toleranţă la glucoză. * În cazul glicemiei à jeune (pe nemâncate), valorile cuprinse între 110 şi 125 mg/dl sunt sugestive pentru prediabet (glicemie à jeune alterată). * Testul de toleranţă orală la glucoză. În cadrul acestuia, se recoltează glicemia pe nemâncate, după care se administrează glucoză dizolvată în apă. După două ore, se recoltează glicemia, iar dacă valoarea acesteia este cuprinsă între 140 – 199 mg/dl, se pune diagnosticul de prediabet (toleranţă alterată la glucoză). Care sunt factorii de risc Prediabetul se dezvoltă de-a lungul mai multor ani, fără simptome evidente. Factorii de risc care cresc probabilitatea de a face prediabet sunt: obezitatea, vârsta peste 45 de ani, istoric familial de diabet, niveluri scăzute de colesterol bun, nivelul ridicat al trigliceridelor, hipertensiune, istoric de diabet gestaţional. În cazul în care ai cel puţin unul din aceşti factori de risc, doctorul îţi poate recomanda analizele specifice.

Mai poţi citi şi:

- 7 alimente sănătoase pentru diabetici

- Cum recunoşti că ai diabet zaharat

* Cel mai important lucru este să ai grijă la greutatea corporală. Persoanele care iau în greutate la maturitate au riscuri mai mari să dezvolte prediabet sau diabet. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Harvard au descoperit că o femeie care s-a îngrăşat cu 4-7 kilograme de la vârsta de 18 ani are risc dublu de a face diabet.

* Prediabetul sau diabetul pot fi prevenite şi dacă vei include în rutina ta zilnică sportul, mişcarea în aer liber sau câte o jumătate de oră de mers pe jos.

* Dacă ai fost diagnosticat cu prediabet, este indicat să faci unele modificări în dietă. Secretul unei alimentaţii sănătoase stă în consumul ponderat de grăsimi, dar bogate în fructe şi legume. Alimentele bogate în fibre, cum sunt fructele, legumele, cerealele, nucile sunt ideale pentru consumul zilnic. Bea cu moderaţie sau renunţă la băuturi care conţin alcool sau zahăr. Renunţă la fumat, unul dintre principalii factori de risc pentru a face prediabet şi diabet.

• Ai urinări dese, ţi-e foame şi sete mai tot timpul.

• Ai pierdut în greutate fără nici un fel de explicaţie.

• Faci deseori infecţii, în special infecţii fungice ale pielii şi/sau vaginale.

• Ai ameţeli, stări de oboseală sau de confuzie în gândire.

Tipul testului Valori normale Prediabet Diabet zaharat

Glicemia à jeun 70 - 100 mg/dl 110 - 125 mg/dl ≥126 mg/dl

Test oral de toleranta la glucoză <140 mg/dl 140 - 199 mg/dl ≥200 mg/dl

Dr. Eduard Adamescu

Medic primar diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, Cabinet de Diabet şi Obezitate, Moşilor, Bucureşti

Prediabetul – pericolul ascuns

Prediabetul cuprinde un grup de afecţiuni premergătoare diabetului zaharat de tip 2, caracterizat prin valori ale glicemiei între cele normale şi cele caracteristice diabetului manifest. Nu are simptome şi nu poate fi diagnosticat decât prin determinarea unor analize specifice (glicemia, test de toleranţă la glucoză, hemoglobina glicozilată). Este descoperit în general la analizele de rutină.

Sunt predispuşi cei obezi, sedentari, hipertensivi, dislipidemici (cu valori crescute ale grăsimilor în sânge), cu diabet zaharat de tip 2 în familie, etc. Netratat, de multe ori evoluează către diabet plin, manifest, cu riscuri majore pentru sănătate. De exemplu, o glicemie de 115mg/dl, aparent normală, ignorată de pacient şi uneori chiar de medici, ascunde acest mare pericol pentru sănătate.

Atunci când diagnosticăm prediabetul, avem o mare şansă de a preveni evoluţia lui prin modificarea rapidă şi consistentă a stilului de viaţă. Efortul fizic regulat (min 4 ore pe săptămână) şi o dieta echilibrată care să favorizeze controlul greutăţii (scădere 5-10%) pot conduce la scăderea riscului de diabet cu mai mult de 50%. Aceste indicaţii pot fi personalizate în urma consultului unui specialist.