Num─âr record de convorbiri telefonice ┼či de apelan┼úi la Telefonul V├órstnicului ├«n 2020

1 afis telv jpg jpeg

Num─ârul de v├órstnici care au solictat sprijin la Telefonul V├órstnicului ├«n 2020, aproape triplu fa┼ú─â de anul precedent. Solicitarea de informa┼úii ┼či de ajutor financiar, principalele motive pentru care v├órstnicii au apelat linia telefonic─â de sprjin.

Serviciul social Telefonul V├órstnicului, singura linie telefonic─â gratuit─â ┼či confiden┼úial─â dedicat─â v├órstnicilor din Rom├ónia, a ├«nregistrat ├«n 2020 cel mai mare num─âr de solicit─âri si apelan┼úi unici, de la ├«nfiin┼úarea ei, ├«n urm─â cu cinci ani. Astfel, anul trecut au avut loc 16.673 de convorbiri telefonice cu 3.424 de seniori care au beneficiat de consiliere, ├«ndrumare, informare ┼či, nu ├«n ultimul r├ónd, sprijin material sau emo┼úional.

La Telefonul V├órstnicului, seniorii au g─âsit ┼či ├«n 2020, solu┼úii la problemele existen┼úiale cu care s-au confruntat. Pe primul loc ├«n topul nevoilor exprimate de v├órstnici anul trecut, s-a aflat nevoia de informa┼úii utile care nu sunt tuturor sunt accesibile, fie din cauza izol─ârii, fie din lipsa abilit─â┼úilor de a utiliza noile tehnologii de comunicare. 1078 de seniori au solicitat informa┼úii ┼či contacte relevante pentru situa┼úiile individuale, oferite de echipa specializat─â de asisten┼úi sociali a liniei telefonice.

Cre┼čterea ratei s─âr─âciei ├«n r├óndul v├órstnicilor, mai ales ├«n contextul pandemiei, a dus ┼či la cre┼čterea num─ârului celor care au apelat pentru sprijin financiar ┼či material. ├Än anul 2020, au fost ├«nregistrate 1.066 de astfel de solicit─âri din partea v├órstnicilor. Echipa Telefonul V├órstnicului a ├«ndrumat cazurile acestora c─âtre servicii de asisten┼ú─â social─â din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru a primi din partea lor un ajutor particularizat ┼či constant. ├Ämpreun─â cu parteneri ┼či sponsori, Funda┼úia a solu┼úionat o parte dintre aceste solicit─âri venind ├«n sprijinul seniorilor ce se confrunt─â cu condi┼úii precare de via┼ú─â.

Pe locul trei ├«n topul necesit─â┼úilor v├órstnicilor, s-a aflat ├«n 2020 nevoia de ├«ngrijire ┼či sprijin practic la domiciliu. Pentru 668 dintre apelan┼úi, echipa a furnizat informa┼úii despre serviciile de asisten┼ú─â medical─â ori supraveghere specializat─â disponibile, dar ┼či referin┼úe despre c─âmine pentru v├órstnici ┼či proceduri de institu┼úionalizare.

Din cauza izol─ârii sociale impuse de noile condi┼úii socio-sanitare, sentimentele de singur─âtate, anxietate sau depresie, tr─âite de un num─âr mare de v├órstnici, s-au ad├óncit. Acesta a reprezentat unul dintre motivele pentru care seniorii au apelat linia telefonic─â ├«n c─âutarea de sprijin emo┼úional. Ca solu┼úie la aceast─â nevoie, Telefonul V├órstnicului prin asisten┼úii sociali ┼či voluntari psihologi, a oferit consiliere psihologic─â ┼či sprijin emo┼úional celor care sunt ├«nscri┼či ├«n serviciul de reapelare s─âpt─âm├ónal─â, ori a redirec┼úionat v├órstnicii c─âtre ONG-uri cu servicii specializate din comunitatea apelan┼úilor.

Sentimentul de inutilitate ├«i cople┼če┼čte pe mul┼úi dintre v├órstnicii care, odat─â cu ie┼čirea la pensie, p─âr─âsesc scena social─â. Pentru aceia care ├«┼či exprim─â nevoia de a fi activi ┼či de participare social─â, Telefonul V├órstnicului propune ac┼úiuni de voluntariat ├«n comunitate ┼či participarea la activit─â┼úile organizate ├«n cluburile de seniori. Pentru 95 de v├órstnici, rela┼úionarea ┼či socializarea este ├«n continuare posibil─â datorit─â faptului c─â programe precum Centrul Comunitar Genera┼úii, Centrul pentru seniori al Municipiului Bucure┼čti, Asocia┼úia Niciodat─â Singur ┼či-au adaptat activit─â┼úile ├«n mediul on-line.

Telefonul V├órstnicului este singura linie telefonic─â gratuit─â ┼či confiden┼úial─â dedicat─â persoanelor v├órstnice, accesibil─â la nivel na┼úional. Seniorii primesc informa┼úii punctuale, practice ┼či actualizate ┼či

g─âsesc solu┼úii la probelemele diverse cu care se confrunt─â. Apelurile se pot face la 0800 460 001, de luni p├ón─â vineri ├«ntre orele 08.00 ÔÇô 20.00 ┼či s├ómb─âta ├«ntre 08:00 ÔÇô 16:00. ├Än luna decembrie, 352 de v├órstnici au sunat la Telefonul V├órstnicului, ├«nregistr├óndu-se 1.578 de convorbiri.

Telefonul V├órstnicului este un proiect social finan┼úat de Funda┼úia Vodafone Rom├ónia, C.N.Loteria Rom├ón─â ┼či S.C. Johnson Wax.