Tableta: de ajutor sau nu pentru copil?
Un studiu arată că, în 7 din 10 familii „echipate“ cu tabletă, copiii o folosesc adeseori, şi că această utilizare este iniţiată, în cele mai multe cazuri, chiar de către părinţi.
Dat fiind succesul tabletei în rândul celor mici, producătorii propun şi modele „bebe“ – cele mai recente fiind destinate copiilor de peste... 18 luni! Baby-tabletele sunt dotate cu un ecran mare tactil, cu zeci de jocuri şi sute de aplicaţii.
Întrebare de bază rămâne însă: e bine ca cei mici să aibă contact, atât de devreme, cu ultimele aplicaţii ale tehnologiei?
Păreri pro: în contact cu viitorul
Cei care sunt adepţii tabletelor la îndemâna copiilor susţin că acestea sunt un mijloc de a-i familiariza pe cei mici cu ustensilele viitorului. Tableta ar fi, susţin ei, o unealtă complementară. Spre deosebire de coloratul pe hârtie, care face apel la motricitatea fină şi care obligă copilul să respecte contururile, tableta îl ajută să se joace cu culorile, să-şi creeze universul dorit.
În plus, graţie aplicaţiilor, prichindelul învaţă prin joacă şi fixează elementele învăţate. Însă asta nu-l împiedică să se joace folosindu-se şi de alte obiecte, mai puţin sofisticate.
Temeri nejustificate
Aceiaşi specialişti „pentru“ susţin că nu ecranul tabletei este cel de sărăceşte imaginaţia, dezvoltând hiperactivitatea, ci mai degrabă contextul în care este utilizat. Atâta timp cât joaca se face sub supravegherea părinţilor şi este însoţită de explicaţiile necesare, nu există motive de teamă.
În ceea ce priveşte temerile cum că prichindelul nu mai poate face diferenţa între ecran şi realitate, specialiştii spun că, dimpotrivă, jucăria electronică are un dar special: acela de a-l face pe micuţ să înţeleagă, de mic, că imaginile afişate pe ecrane –pe calculator, la televizor sau cele publicitare – sunt, de fapt, doar nişte puneri în scenă. Iar asta le va permite mai târziu să aibă acea privire critică atât de necesară în societatea modernă, bombardată cu milioane de mesaje.
Concluzia? A le interzice celor mici accesul la jocurile video sau la tablete înseamnă a-i „handicapa” pe viitor. Căci interacţiunea oferită de tablete îi va ajuta să se descurce cu mai mare uşurinţă într-o societate dependentă de echipamentele IT.
Păreri contra: ecranul dă dependenţă
Cei care sunt contra utilizării tabletei la vârste fragede o văd ca pe un drog. Care dă dependenţe grave, ce pot duce la alte dependenţe. Copilul devine prizonierul ecranului, iar acesta îl împiedică să viseze, să-şi folosească imaginaţia, să comunice cu cei din jur.
Tableta e văzută ca o frână în dezvoltarea celor mici – pentru că ustensila face apel la mecanisme reflexe, fixând creierul într-un sistem de întrebări-răspunsuri, ca la roboţi.
Tableta nu e un partener de dialog
Copilul se dezvoltă mai ales în relaţia cu cei din jur, spun cei ce sunt împotriva tabletei. Schimburile şi interacţiunile cu familia, cu prietenii favorizează procesul de învăţare şi dezvoltă abilităţile de comunicare.
Or tableta, chiar dacă lăudată ca fiind interactivă, nu-i propune niciun dialog uman copilului. În plus, îi dă iluzia că e atotputernic. Treptat, micuţul nu mai suportă să i se zică nu, nu mai face faţă interacţiunilor din viaţa reală, e lipsit de emotivitate şi de empatie, se izolează de cei din jur. Nu numai dezvoltarea psihomotorie este afectată: apar şi efecte secundare, precum miopie, tulburări de limbaj şi de somn.
Info: Specialiştii recomandă ca micuţii de până-n 2 ani să nu aibă acces la tabletă – iar după această vârstă, să o folosească maximum o oră, sub supravegherea părinţilor.