Publicitatea şi copiii: cum îi influenţează reclamele pe cei mici

2 jpg jpeg

Scurte, atrăgătoare şi de impact! Aşa sunt făcute reclamele. Adulţii sunt cât de cât familiarizaţi cu strategiile de publicitate, dar din păcate, copiii sunt mult mai impresionabili. Ei cad uşor în capcană, fiind astfel păcăliţi să devină consumatori înrăiţi, cu atât mai mult cu cât există o întreagă ştiinţă în spatele materialelor publicitare, menită să declanşeze anumite reacţii şi emoţii care, într-un final, să ducă la un proces de… achiziţie. Este sarcina părinţilor să-i ajute pe copii să înţeleagă cum companiile încearcă să-i convingă să cumpere ceva, chiar dacă nu-şi dau seama de asta.

Cumpără: cred că nu sunt singurul părinte care a cumpărat un produs doar pentru că i-a cerut copilul, după ce a văzut o reclamă la televizor. „Mami, vreau şi eu x lucru pentru că e cu Mickey” sau „Mami, vreau şi eu o jucărie din aia cum arată la canalul de desene animate, în pauză”.

Iată ce ştiu specialiştii din publicitate şi ar trebui să ştim şi noi: cu cât e mai mică vârsta la care un copil începe să fie expus imaginii unui brand, cu atât cresc şansele să cumpere produsul respectiv când va fi mai mare sau îşi implore părinţii să-l achiziţioneze.

Îşi lasă gusturile modelate: Reclamele fac distincţia clară între jucăriile pentru băieţi şi cele pentru fete, determinându-i să-şi dorească lucruri specifice. Pe lângă tradiţionala dihotomie: roz/albastru, aceştia folosesc mici actori: fetiţe care se joacă cu păpuşi şi băieţei care mânuiesc maşinuţe sau truse cu unelte. Ce îi învaţă acest lucru? Nimic mai mult decât că o fată nu se joacă cu maşinute (chiar dacă îi plac), iar un băiat nu trebuie să aibă nimic roşu, doar e culoare de fete. Citeşte mai multe despre acest subiect aici: Jucăriile şi stereotipurile de gen

Sunt predispuşi la alegeri nesănătoase: Mai grav este că publicitatea are puterea chiar de a determina preferinţele pentru produsele de tip junk-food. Personajele din desene animate mănâncă cereale sau chipsuri, iar apoi invadează universul copilului prin figurinele speciale disponibile doar dacă achiziţionezi anumite produse.

Urmăreşte mai jos un video despre cum publicitatea îi influenţează pe copii să vrea chipsuri sau fast-food, în locul unor alegeri mai sănătoase, ce conţin alimente nutritive, bune pentru organismul lor.

Dar chiar dacă un copil înţelege că ceea ce vede este o reclamă, nu înseamnă că aceasta nu-l poate influenţa mai târziu, când e la cumpărături. Nu e de mirare! Specialiştii care concep reclamele ştiu exact pe ce „butoane” să apese pentru a genera un anumit comportament:

Nevoia de stimulare – Creierul copiilor răspunde foarte bine la stimulare. Dacă ceva este super interesant, atunci ei îl vor remarca.