Drama genera┼úiei cu telefonul ├«n pat - Cum le putem reda copil─âria micu┼úilor no┼čtri?

1 child childrens baby children s jpg jpeg

Tinerii de ast─âzi, numi┼úi de speciali┼čti drept Genera┼úia Internet, s-au n─âscut ┼či au crescut mult diferit de genera┼úiile anterioare. ├Än ziua de azi, aproape orice t├ón─âr s-a n─âscut ┼či a crescut cu laptopul ├«n bra┼úe, adoarme cu smartphone-ul l├óng─â el, iese foarte rar afar─â, iar acest stil de via┼ú─â este cauza principal─â pentru st─ârile de depresie ┼či nefericire.

Potrivit psihologului Lenke Iuho┼č, mul┼úi p─ârin┼úi dau vina ├«n mod eronat pe dezvoltarea tehnologiei pentru situa┼úia actual─â, ┼či nu con┼čtientizeaz─â modul defectuos prin care s-a creat ruptura total─â ├«ntre via┼úa real─â ┼či via┼úa virtual─â. ÔÇťMajoritatea p─ârin┼úilor le ofer─â copiilor lor laptopuri, tablete, telefoane inteligente etc., pentru a-i ┼úine ocupa┼úi, cumin┼úi, sper├ónd c─â doar prin aceast─â metod─â ei se pot ocupa de treburile cotidiene. Din nefericire ├«ns─â, acest mod de rela┼úionare este unul deficitar, risc├ónd s─â acutizeze ┼či mai tare ruptura emo┼úional─â ├«ntre p─ârin┼úi ┼či copii, cei din urm─â g─âsindu-┼či p├ón─â la urm─â refugiul ├«n lumea virtual─â. ┼×i mai ├«ngrijor─âtor este faptul c─â micu┼úii au ajuns nici m─âcar s─â nu se mai bucure c├ónd primesc un gadget de ultim─â genera┼úie, a┼ča cum o f─âcea genera┼úia anterioar─â c├ónd primea o gum─â Turbo, spre exemplu, ci adopt─â o atitudine de genul da, mi se cuvine. Tehnologia a ajuns s─â fie folosit─â de copii nu ca un mod de divertisment, ci ca o ├«ncercare disperat─â de a le umple nefericireaÔÇŁ, explic─â psihologul Lenke Iuho┼č.

Cum strig─â dup─â ajutor Genera┼úia Z ┼či Genera┼úia Alpha?

Psihologul este de părere că reprezentanţii Generaţiei Internet au tendinţa de a adopta două tipuri de atitudini, pentru a primi atenţia cuvenită:

1. Va ├«ncerca s─â capteze aten┼úia p─ârin┼úilor prin diferite metode. ÔÇťDe regul─â, pentru a atrage aten┼úia, la ├«nceput, copiii se manifest─â zgomotos: ┼úip─â, arunc─â juc─âriile, fac dezordine, sparg lucrurile din cas─â etc. Este esen┼úial pentru noi, p─ârin┼úii, s─â observ─âm imediat aceste comportamente ┼či s─â con┼čtientiz─âm c─â ace┼čtia nu au ajuns la maturitatea necesar─â de a-┼či exprima corect sentimentele ┼či tr─âirile. Este clar un strig─ât de ajutor, iar un p─ârinte atent va ├«n┼úelege imediat de ce copilul s─âu este obraznic. Acum este momentul cel mai important ├«n care s─â-i oferi aten┼úie ┼či r─âbdare copilului, s─â faci ce-┼úi spune ┼či s─â-i oferi timpul ┼či r─âbdarea de care are nevoieÔÇŁ, explic─â psihologul Lenke Iuho┼č.

2. Se va ├«nchide ├«n el ┼či va ├«nceta s─â mai comunice. ÔÇťDac─â acele strig─âte dup─â ajutor nu vor fi auzite, copiii se vor resemna ┼či ├«ntr-un final vor ├«nceta s─â mai comunice cu cei din jurul lor. ├Än faza imediat urm─âtoare, ace┼čtia ├«┼či vor reprima sentimentele ┼či tr─âirile ┼či nu vor mai c─âuta ajutor din partea p─ârin┼úilor, ci vor c─âuta noi metode de a-┼či umple golul interior. Toate aceste sentimente interioare nemanifestate, pe care le tr─âie┼čte copilul, vor avea repercusiuni la maturitate, unde copilul devenit adult va continua s─â adopte comportamente ┼či obiceiuri nes─ân─âtoase, prin care s─â-┼či satisfac─â nevoile ne├«mplinite ├«n copil─ârie, prin: implicarea ├«n rela┼úii toxice, consumul de alcool, consumul de droguri, anturaje r─âu famate etc.ÔÇŁ, declar─â psihologul Lenke Iuho┼č.

Cum le putem reda copil─âria micu┼úilor no┼čtri?

Psihologul consider─â c─â strategia cea mai pu┼úin eficient─â, pe care o poate adopta un p─ârinte, este de a-l ├«ndep─ârta brusc de tehnologie, acest lucru va aduce ┼či mai mult─â confuzie ├«n via┼úa lor. Copiii au nevoie de un calendar de activit─â┼úi, prin care s─â-┼či descopere hobby-urile ┼či noi metode de divertisment dec├ót cele oferite de telefonul mobil. ÔÇťCopiilor din ziua de azi nu li s-a oferit ocazia s─â observe noi metode de a se bucura de via┼ú─â, noi mijloace prin care s─â-┼či construiasc─â o rela┼úie s─ân─âtoas─â ┼či echilibrat─â ├«ntre via┼úa virtual─â ┼či cea real─â. Copiii nu au capacitatea de a lua singuri decizii benefice pentru dezvoltarea lor emo┼úional─â, de aceea au nevoie de p─ârin┼úi ├«n acest sens. ├Äl poate aduce mai des ├«n parc, la locul de joac─â, mai des la iarb─â verde, ├«ntr-o expedi┼úie pe munte, ├«l poate ├«nscrie ├«ntr-un club sportiv (karate, fotbal, ├«not, gimnastic─â etc.). El nu trebuie ├«ndep─ârtat abrupt de stilul s─âu de via┼ú─â, ci trebuie s─â i se arate o alternativ─â de a-┼či tr─âi via┼úa, astfel ├«nc├ót el s─â ia o decizie ├«n cuno┼čtin┼ú─â de cauz─âÔÇŁ, conchide psihologul Lenke Iuho┼č.