Când are nevoie de logoped

1 2 jpg jpeg

├Än primul r├ónd, trebuie spus c─â nu este cazul s─â ne ├«ngrijor─âm dac─â cel mic mai are ├«nc─â unele probleme de vorbire la v├órsta de 3-4 ani. Copiii trec prin faze de dezvoltare diferite, pe care nu le parcurg ├«n acela┼či timp - ┼či este normal ca o etap─â de evolu┼úie spectaculoas─â s─â fie urmat─â sau precedat─â de una de stagnare. C├ónd apel─âm la un specialist De regul─â, pe la 4-5 ani copiii nu mai prezint─â defecte de vorbire. Iar dac─â ele persist─â, totu┼či, asta nu ├«nseamn─â ├«n mod obligatoriu c─â au nevoie de terapie logopedic─â. Pentru ├«ntrebarea ÔÇ×la ce v├órst─â ar trebui s─â apel─âm la logoped?ÔÇŁ nu exist─â un r─âspuns general valabil. Exper┼úii spun c─â terapiile logopedice pot fi recomandate ├«ncep├ónd cu v├órsta de 4 ani. Este v├órsta c├ónd copilul a ajuns la sf├ór┼čitul fazei de dezvoltare a vorbirii ┼či mai exist─â ├«nc─â timp suficient pentru a rezolva eventualele tulbur─âri ├«nainte ca el s─â ├«nceap─â ┼čcoala. ├Än cazuri excep┼úionale, se poate ├«ncepe ┼či mai devreme, dar nu ├«nainte ca micu┼úul s─â fi ├«mplinit 3 ani.

Dac─â observi o deficien┼ú─â sever─â de vorbire sau diferen┼úe mari fa┼ú─â de copiii de aceea┼či v├órst─â, cere mai ├«nt├ói sfatul unui medic pediatru. Pe baza evalu─ârii sale, un logoped va putea s─â stabileasc─â un diagnostic ┼či s─â decid─â de la ce v├órst─â va fi util─â o terapie a vorbirii pentru copil. ├Än unele cazuri, pot fi suficiente anumite exerci┼úii ┼či tehnici de stimulare a vorbirii (prin c─âr┼úi, c├óntece, conversa┼úii, la gr─âdini┼ú─â etc.), ├«n altele fiind necesar─â o terapie de specialitate.

În cazul unor semne timpurii care ar putea indica probleme de vorbire, este recomandabil ca un copil să fie evaluat de un specialist. Iată care sunt aceste semne:

- absen┼úa (sau ├«ncetarea) g├ónguritului ├«n preajma celei de a ┼čaptea luni de via┼ú─â;

- dac─â a trecut de v├órsta de un an ┼či jum─âtate ┼či nu pronun┼ú─â ├«nc─â niciun cuv├ónt;

- lipsa capacităţii de a formula întrebări la vârsta de 3 ani

- scăderea sau absenţa auzului;

- o lipsă de reacţie la solicitări verbale potrivite cu vârsta sa;

- incapacitatea de a-┼či controla mi┼čc─ârile gurii sau ale fe┼úei (de pild─â, salivarea intens─â, necontrolat─â, dup─â cel de al doilea an de via┼ú─â);

- o evoluţie tardivă în toate domeniile care ţin de vorbire (de exemplu, un vocabular mai mic de 100 de cuvinte la vârsta de 3 ani sau o lipsă evidentă de inteligibilitate a vorbirii ori incapacitatea de a formula propoziţii compuse din 2 cuvinte după vârsta de 2 ani);

- b├ólb├óiala ┼či/sau formul─âri gramaticale v─âdit incorecte la v├órsta pre┼čcolar─â;

- c├ónd copilul aflat la v├órsta pre┼čcolar─â se pl├ónge ├«n mod repetat c─â nu poate pronun┼úa anumite cuvinte;

- dac─â este evident c─â micu┼úul nu vrea s─â vorbeasc─â ÔÇô sau c─â evit─â s─â o fac─â.

Logopezii sunt, ├«n general, psihologi specializa┼úi ├«n educarea ┼či terapia corectiv─â a limbajului ┼či ├«i consiliaz─â at├ót pe copiii cu probleme de vorbire, c├ót ┼či pe p─ârin┼úii lor. Dup─â ce face o evaluare preliminar─â, stabile┼čte care este problema copilului ┼či pune diagnosticul, logopedul va ├«ncepe ┼čedin┼úele de terapie. Desigur, presupun├ónd c─â cel mic nu a fost diagnosticat cu o tulburare de auz.

Terapia logopedic─â dureaz─â c├óteva s─âpt─âm├óni sau, la nevoie, c├óteva luni ┼či decurge ├«n moduri diferite, ├«n func┼úie de diagnostic. ├Än cazul copiilor, aceasta se desf─â┼čoar─â, de cele mai multe ori, sub forma unor jocuri, astfel ├«nc├ót micilor pacien┼úi s─â le fac─â pl─âcere ┼čedin┼úele ┼či s─â le perceap─â ca pe ore de joac─â, ├«n care ├«nva┼ú─â lucruri noi Printre care, ┼či unul dintre lucrurile esen┼úiale pentru via┼úa sa de adult: s─â comunice cu ceilal┼úi limpede ┼či corect.

Un studiu al Centrului Logopedic din Ia┼či a ar─âtat c─â, prin terapie, 60% din copiii dislexici (tulburare care afecteaz─â capacitatea de a citi, a scrie ┼či, uneori, a vorbi) se vindec─â.