Cum îi afectează sindromul post-vacanţă pe copii

1 2 jpg jpeg

,,Este un fenomen complet normal, care dureaz─â ├«ntre una ┼či trei zile. Poate trece chiar ┼či o s─âpt─âm├ón─â p├ón─â ce o persoan─â se adapteaz─â din nou la ritmul de via┼ú─â normal. Dac─â nu ├«┼či revine dup─â acest timp, exist─â o problem─â ┼či trebuie s─â mearg─â la un specialist', afirm─â Miguel Casas, psiholog, membru Top Doctors, citat de Agerpres.

Sindromul post-vacan┼ú─â ├«i afecteaz─â ┼či pe copii. Pentru unii, re├«nceperea ┼čcolii ├«n luna septembrie este un motiv de bucurie pentru c─â ├«┼či rev─âd colegii sau pentru c─â primesc c─âr┼úi noi, dar sunt ┼či numero┼či ┼čcolari pentru care constituie un motiv de nelini┼čte.

În rândul celor mici, sindromul post-vacanţă se poate manifesta sub formă de 'tristeţe, iritabilitate, tulburări de somn, oboseală, pierderea poftei de mâncare, apariţia unor dureri corporale difuze, diaree sau vărsături', explică Francisco Linares, psiholog în cadrul Serviciului de Promovare a Sănătăţii al Sanitas.

Un aspect care poate interveni ├«n favoarea copiilor este alimenta┼úia. Exper┼úii amintesc c─â o diet─â echilibrat─â este fundamental─â ├«n toate stadiile vie┼úii, fiind benefic─â, printre altele, pentru starea de spirit. Sanitas recomand─â ca, ├«n aceast─â perioad─â a anului, p─ârin┼úii s─â nu le ofere copiilor prea multe dulciuri ┼či snackuri, ci s─â introduc─â mai multe fructe. Sunt binevenite ┼či produsele lactate ┼či fructele uscate.

Dac─â sindromul post-vacan┼ú─â nu trece dup─â perioada de adaptare, este posibil s─â existe o problem─â serioas─â la ┼čcoal─â. Se ┼čtie c─â fiecare copil are forma sa de adaptare la situa┼úii ┼či c─â 'nu exist─â o norm─â sau norme a c─âror respectare s─â fie obligatorie', mai spune Miguel Casas.

Totu┼či, exper┼úii recomand─â o serie de m─âsuri pentru a facilita adaptarea celor mici ┼či pentru a instaura norme ├«n cas─â.├Än acest sens, medicul Francisco Linares propune realizarea schimb─ârilor ├«n mod progresiv: cu dou─â s─âpt─âm├óni ├«nainte de ├«nceperea ┼čcolii, copiii s─â ├«nceap─â s─â se culce ┼či s─â se trezeasc─â la orele corespunz─âtoare orarului ┼čcolar, pentru a nu se sim┼úi obosi┼úi ├«n primele zile de ┼čcoal─â.

Medicul le recomand─â p─ârin┼úilor s─â observe ┼či s─â descrie ├«n mod clar modul ├«n care se comport─â copiii, pentru a ┼čti ce comportamente trebuie s─â fie introduse ori modificate.

Ar fi bine ca p─ârin┼úii s─â stabileasc─â activit─â┼úi de rutin─â. P─ârin┼úii ar trebui s─â le explice copiilor aspectele pozitive pe care le presupune re├«nceperea ┼čcolii: ├«┼či vor revedea colegii, le vor povesti cum ┼či-au petrecut vacan┼úa, ├«┼či vor relua activitatea. Faptul de a discuta pe aceast─â tem─â acas─â reprezint─â un stimul pentru copii, pentru c─â ace┼čtia pot recunoa┼čte sprijinul familial, explic─â Francisco Linares citat de cotidianul ABC.

Sindromul post -vacanţă nu este recunoscut ca boală de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS).