Ce trebuie să ştii când schimbi medicul de familie

1 2 jpg jpeg

Pentru a beneficia de servicii medicale gratuite şi compensate, fiecare cetăţean român asigurat trebuie să figureze pe lista unui medic de familie, potrivit Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS). De asemenea, orice asigurat are dreptul de a-şi schimba medicul de familie, iar procedura este foarte simplă. Reprezentanţii CNAS precizează pe site-ul instituţiei că schimbarea medicului de familie poate fi realizată la cel puţin şase luni de la data la care s-au înscris pe lista respectivului medic. „Între orice persoană şi medicul său de familie ar trebui să existe o relaţie bazată pe respect, încredere şi profesionalism. În momentul în care pacientul simte că medicul său de familie este mult prea aglomerat şi nu-i mai acordă suficient timp sau, dimpotrivă, pacientul este mulţumit, dar se mută în alt oraş sau cartier şi vrea să aibă cabinetul aproape, acesta ia decizia să schimbe doctorul de familie. Proximitatea cabinetului faţă de locuinţa pacienţilor, locul lor de muncă sau alte locaţii frecventate de aceştia este extrem de importantă, în special din raţiuni practice în alegerea medicului de familie”, explică dr. Cristian Tăutu, medic specialist în medicină de familie. În momentul în care o persoană a decis să-şi schimbe medicul de familie, aceasta trebuie sa facă o cerere noului medic ales, în care să menţioneze că doreşte transferul pe lista sa de pacienţi, precum şi să specifice numele medicului actual. Ulterior, medicul de familie primitor va înregistra cererea şi va anunţa transferul atât casei de asigurări de sănătate cu care are contract, cât şi medicului de la care pleacă pacientul, în termen de 15 zile lucrătoare. Următorul pas îl reprezintă trimiterea, prin poştă, a fişei medicale a pacientului către noul medic de familie, procedură de care se ocupă medicul de la care se pleacă. Pacientul trebuie să ştie că fostul medic va păstra în cabinetul său o copie a fişei medicale, timp de cel puţin un an de zile. Pentru a finaliza procedura, asiguratul are obligaţia să-i prezinte noului medic de familie o serie de documente care să ateste calitatea sa de asigurat (diferă în funcţie de calitatea asiguratului: elev-student, salariat, şomer sau pensionar), precum şi o copie după certificatul de naştere sau actul de identitate.