Principalii duşmani ai somnului tău

2 jpg jpeg

"Puţini oameni conştientizează riscurile reale ale deprivării de somn", declară Joyce Walsleben, doctor şi profesor asistent la Şcoala de Medicină a Universităţii din New York. "Pentru o viaţă cât mai sănătoasă, trebuie să acorzi somnului cel puţin la fel de multă atenţie precum acorzi alimentaţiei tale." Legătura dintre lipsa somnului şi obezitate a fost făcută prin studii deja de câţiva ani. Acum se face legătura şi cu bolile de inimă, hipertensiune şi diabetul de tip 2. Vestea bună este că aceste condiţii pot fi atenuate printr-o "dietă" strictă de somn. Să vedem ce elemente trebuie să eliminăm din viaţa noastră pentru un somn liniştit. Te laşi copleşit de griji De cele mai multe ori nu avem timp să ne gândim la probleme noastre în timpul zilei, aşa că ne ocupăm mintea cu ele înainte să adormim şi petrecem ore lungi din noapte gândindu-ne la ele, fără să ajungem la vreo concluzie. Asta se întâmplă pentru că în acele momente avem foarte puţin control, uneori ne aflăm într-o stare superficială de somn fără să ne dăm seama, dar nici de gânduri nu scăpăm. Ce e de făcut? Grijile şi problemele nu le putem evita, dar le putem fenta. Fără să aprinzi luminile, ridică-te din pat şi mergi în altă cameră, apoi întoarce-te în pat. Fără să-ţi dai seama, mintea ta deja e în altă parte. Această acţiune este bună şi pentru a evita asocierea inconştientă a patului cu o stare de anxietate şi griji. Dormi dezordonat în weekend Pentru că nu eşti stresat de alarmă, la sfărşitul săptămânii te culci mai târziu şi recuperezi a doua zi, când te dai jos din pat mult mai târziu. Nu este cea mai bună soluţie şi organismul tău va avea de suferit. Ceasul intern este foarte sensibil la schimbări şi e uşor de dat peste cap dacă îi schimbi cât de puţin programul. Astfel, cel mai indicat este să te trezeşti la o oră cât mai apropiată de cea din timpul săptămânii şi eventual să recuperezi în timpul zilei cu un somn scurt, de maxim 30 de minute, pentru a nu fura din somnul de noapte. Foamea nu te lasă să dormi E adevărat că nu e bine să mănânci noaptea, dar o gustare (mică!) te ajută să dormi mai bine. Pentru că, în timpul nopţii, stomacul se goleşte şi te poate trezi. Cel mai indicat este să apelezi la o gustare mică şi proteică, precum un ou fiert tare sau o porţie mică de brânză. Proteinele sunt mai săţioase decât carbohidraţii şi îţi vor potoli stomacul pentru mai mult timp. Camera ta e luminoasă şi pe timp de noapte Deşi probabil ai învăţat să convieţuieşti cu ele, luminile oraşului îţi afectează somnul. Creierul tău ştie că e vremea să doarmă atunci când e înconjurat de întuneric. Pentru că orice lumină, cât de mică, îl distrage de la somn. Stinge toate luminile şi luminiţele, chiar şi ceasul digital, orice steluţe fosforescente trebuie eliminate sau optează pentru o mască moale pentru ochi, care să ţină toată lumina departe. Ţi-e prea frică de frig ...motiv pentru care nu aeriseşti prea des. Unul din cele mai rele lucruri pe care le poţi face, atât pentru somnul tău, cât şi pentru sănătatea ta. Chiar dacă e frig, deschide geamurile cel puţin o dată pe zi, imediat înainte să te culci sau când te trezeşti şi lasă-le deschise 5-10 minute, destul cât să simţi răcoarea necesară unui somn bun.