Unii copii şi părinţi abia aşteaptă să meargă la mare sau la munte în vacanţa mare care se apropie cu paşi repezi. Alţii au nevoie de o pregătire înaintea plecării pentru ca vacanţa să fie reuşită.

Venind în întâmpinarea părinţilor, psihologul Daniela Gavankar, preşedinte al Asociaţiei pentru Intervenţie Terapeutică în Autism – AITA, face câteva recomandări utile, explicând care sunt dificultăţile ce pot fi experimentate de copii şi ce este de făcut.

Vacanţele afectează rutina de care au nevoie copiii cu autism

Pentru copiii diagnosticaţi cu autism, vacanţele pot fi mai dificile, pentru că sunt abateri de la rutina obişnuită. În timpul lor, nu merg la terapie şi pot pierde unele achiziţii. Mai mult, plecările în vacanţă aduc experienţe noi. Vacanţa la mare înseamnă să cunoşti oameni noi, să dormi într-un alt pat, să mănânci ceva diferit, să mergi la plajă, la petreceri. Toate acestea pot fie greu de suportat pentru un copil cu o tulburare din spectru autist care are un interes scăzut pentru călătorii.

Ce să faci înainte de a porni într-o călătorie

Un calendar ar fi extrem de util pentru copiii cu autism care au nevoie să ştie ce urmează. Trebuie specificat când va avea loc pleacarea în vacanţă şi cât va dura.

Iată ce trebuie să iei în calcul înainte de a pleca:

- dacă acceptă sau nu să doarmă în alt pat,

- dacă mănâncă altă mâncare decât cea de acasă,

- comportamentul la restaurant, la piscină, la plajă.

Încercaţi să dormiţi la un hotel, să mergeţi la o piscină, la restaurant, la o plajă cu nisip sau la un loc de joacă unde poate să atingă nisipul.

„În funcţie de dificultăţile experimentate de copil, se va face o desensibilizare astfel încât să fie mai bine pregătit pentru toate schimbările pe care le presupune o plecare într-o vacanţă”, a explicat Daniela Gavankar (foto) care a adăugat:

„În călătorie, este recomandat ca părinţii să se asigure că au jucăriile, cărţile, mâncarea preferate de copil.

Este recomandat să nu i se schimbe complet hăinuţele sau încălţămintea şi, dacă se intenţionează acest lucru, să-i fie prezentate aceste lucruri înainte de plecare. Chiar dacă doreşte, să i se păstreze o oră sau două pe zi dedicate activităţilor de terapie, care îi vor aduce predictibilitate şi confort.”

Unii copii nu întâmpină aceste dificultăţi în vacanţă sau nu li se aplică anumite recomandări. Sunt copii cu autism îndrăgostiţi de mare, care se bucură intens de experienţe noi şi care fac progrese fantastice în timpul unei vacanţe la mare.

Pe de altă parte, sunt copii pentru care încărcarea senzorială din vacanţă este peste nivelul lor de toleranţă şi este recomandat să se ştie înainte de plecare dacă şi unde sunt dificultăţi, iar copilul să fie ajutat să le depăşească.