Parizerul, aliment ce poate conţine peste 45 de E-uri. Iată cât de rău te poate îmbolnăvi produsul!
Au fost analizate sortimente de parizer fabricate/distribuite de către: Facos, Meda, Agricola, MegaFood-Com, Aldis, Reinert, DiaVist, Recunoştinţa Prodcom, Pick Ungaria, Ifantis, Perfect Poultry Slovenia, CrisTim, Zimbo Ungaria, Auchan, AIA Italia, Cora, Lidl, Penny, Kaufland, Fox, Carrefour, Perutnina Slovenia, Matache Măcelaru, Caroli, Goodies Meat Production, Rewe şi Arterimpex. Ce conţine parizerul
Parizerul este un produs din familia mare a salamurilor, la rândul său parte a mezelurilor, un grup mai mare de produse din carne. Din punct de vedere al structurii, parizerul se înrudeşte larg cu toată gama de preparate din carne tocată (trase în membrane sau fără membrană – paté, haşé), relaţia cea mai apropiată având-o cu crenvurştii, care au aceeaşi structură foarte fină a compoziţiei, dar şi cu mortadela, bologna şi alte produse care sunt practic echivalente ale parizerului.
La fabricarea sortimentelor de parizer analizate s-au folosit următoarele ingrediente: emulsie din piele de pasăre, emulsie de şorici, carne de pui, carne de pui şi de curcan separată mecanic, carne de pui dezosată mecanic, carne de pasăre separată mecanic, piept de pui, carne de curcan, piept de curcan, piele de curcan, piele de pui, grăsime de pasăre, grăsime de pui, carne de porc, pulpă de porc, carne de vită, slănină, şoric de porc, colagen, caşcaval, apă, făină de grâu, fibre de soia, fulgi dezhidrataţi de ardei, fibre de mazăre, fibre vegetale din soia şi sfeclă de zahăr, izolat de soia, amidon cartofi, proteină animală din porc, proteină vegetală din soia, proteină vegetală hidrolizată, amidon, proteină din lapte, lapte praf, proteină din soia, sirop de glucoză, dextroză, lactoză, glucoză, zahăr, maltodextrină, proteină din soia, sare neiodată, sare cu nitriţi, extract natural de boia dulce, extracte vegetale, ardei roşu, condiment de ardei, condimente, extracte din condimente.
În cele 52 de produse analizate s-au identificat 48 aditivi alimentari şi alte substanţe, după cum urmează: aromă de fum, arome, difosfat de sodiu, polifosfaţi de sodiu, izoascorbat de sodiu, nitrit de sodiu, acid ascorbic, eritorbat de sodiu, carmin, iodat de potasiu, monoglutamat de sodiu, acid citric, acetat de sodiu, citrat de sodiu, glucono-delta-lactona, citrat trisodic, lactat de potasiu, diacetat de sodiu, caragenan, gumă de guar, gumă de xantan, gumă Tara, gumă Konjac, gumă locust, gumă de caruba, di-polifosfaţi de sodiu şi potasiu, acid lactic, lactat de calciu, tartraţi de sodiu, guanilat disodic, inozinat disodic, alginat de sodiu, citrat de sodiu, acid citric, sulfat de calciu, 5-ribonucleotide disodice, acizi graşi vegetali, esterii acidului lactic, trifosfaţi, diacetat de sodiu, carbonat de sodiu, acetat de sodiu, acid eritorbic, fosfat de calciu, clorură de potasiu, lactat de sodiu, polifosfat de sodiu şi potasiu şi azotit de sodiu.
La 85% din produsele analizate s-a folosit nitrit de sodiu, un conservant suspect.
La 79% din produsele analizate s-au folosit difosfaţi.
73% dintre produsele analizate sunt colorate cu carmin/E120/acid carminic, un colorant roşu strălucitor obţinut dintr-o specie de insectă numită coşenilă.
La 73% dintre produsele analizate, gustul şi aroma au fost potenţate cu monoglutamat de sodiu.
La 54% dintre produsele analizate s-a folosit carne de pasăre separată mecanic (carne de pasăre separată mecanic, carne de pui şi curcan separată mecanic, carne de pui separată mecanic şi carne de curcan separată mecanic), iar la 38% dintre acestea nu se precizează cantitatea de carne de pasăre separată mecanic folosită la realizarea acelor sortimente.
La 50% dintre produsele analizate s-a folosit caragenan, un agent de îngroşare suspect de apariţia anumitor afecţiuni medicale.
La 37% din produsele analizate s-a folosit eritorbat de sodiu.
La 33% din produsele analizate s-au folosit trifosfaţi.
La 27% din produsele analizate s-a folosit acetat de sodiu.
La 25% din produsele analizate s-a folosit ascorbat de sodiu.
La 23% din produsele analizate s-a folosit gumă guar, respectiv polifosfaţi.
La 19% din produsele analizate s-a folosit acid citric. La 19% din produsele analizate nu apare menţionată în lista ingredientelor cantitatea de carne folosită la fabricarea acelui sortiment de parizer.
La 18% din produsele analizate s-au folosit citraţi de sodiu.
La 15% din produsele analizate s-a folosit gumă xantan.
La 13% din produsele analizate s-a folosit izoascorbat de sodiu.
La 12% din produsele analizate s-a folosit tartrat de sodiu, respectiv lactat de calciu.
La 8% din produsele analizate s-a folosit alginat de sodiu, respectiv mono şi digliceride ale acizilor graşi.
La 8% din produsele analizate s-a folosit sulfat de calciu.
1. DiaVist (parizer cu şuncă) conţine 19 aditivi;
2. DiaVist (parizer cu pasăre şi porc) conţine 16 aditivi;
3. DiaVist (parizer cu carne de pui; parizer cu carne de curcan) conţine 15 aditivi;
4. Fox (parizer mini) conţine 13 aditivi;
5. Matache Măcelaru (parizer ţărănesc), Carrefour (parizer feliat, parizer cu ardei) conţin 11 aditivi;
6. Reinert (parizer feliat) conţine 10 aditivi;
7. Gustoso (parizer ţărănesc cu piept de pui), Baroni (parizer cu ardei, parizer cu carne de porc, parizer ţărănesc cu piept de pui, parizer de pasăre), Pofta Bună (parizer cu carne de pasăre) conţin 9 aditivi;
8. Auchan (parizer piept de pui), Carrefour (parizer cu pasăre), Casa Gustului (parizer cu ardei, parizer de porc), Baroni (mini parizer cu pui), Meda (parizer ţărănesc, parizer ţărănesc cu piept de pui) conţin 8 aditivi alimentari;
9. Campofrio (parizer cu pasăre), Caroli (parizer cu pasăre), Fox (parizer cu piept de pui), Benedek (parizer cu ciuperci), Poftă Bună (parizer cu carne de porc, parizer Familia), DiaVist (Suprem. Parizer favorit) conţin 7 aditivi;
10. Cris-Tim (miniparizer cu pui), Auchan (parizer cu carne de pui, parizer cu carne de porc), Alpinia (miniparizer cu pui), Apetit (parizer cu ardei, parizer ţărănesc piept de pui), Matache Măcelaru (parizer cu vită), Zimbo (parizer ţărănesc cu ardei), Ifantis (parizer cu carne de curcan), Facos (parizer cu porc).
Din păcate, parizerul comercializat în hipermarketuri nu mai are nimic din consistenţa, savoarea, gustul şi elementele nutritive ale acestui tip de preparat aşa cum era fabricat în urmă cu câteva decenii. Dintr-un preparat cu o structură fină care se obţinea numai din carne de vită de calitatea I, slănină de porc, piper şi sare, astăzi cele mai multe sortimente se fabrică din emulsie de şorici/piele de pasăre, tendoane, cartilagii, amidon, soia, apă şi chimicale din belşug.
La alegerea unui sortiment de parizer trebuie să aveţi în vedere cantitatea de carne din respectivul produs şi principalii nutrienţi menţionaţi în declaraţia nutriţională, respectiv cantitatea de proteine, grăsimi/acizi graşi saturaţi, conţinutul de sare, evitându-se acele sortimente de parizer care au în compoziţie aditivi alimentari, cum ar fi monoglutamatul de sodiu, caragenanul, carminul şi nitritul de sodiu.
„Totodată, trebuie evitat parizerul obţinut din carne separată mecanic (resturile rămase după îndepărtarea manuală a cărnii de pe oase, respectiv ţesut muscular, cartilagii, vase de sânge, nervi şi ţesut conjunctiv) cu adaosuri de piele de pasăre, zaharuri, colagen şi amidon, care de fapt maschează calitatea scăzută a produselor. Totodată, verificaţi termenul de valabilitate şi condiţiile de păstrare din spaţiul de comercializare. Din cauza conţinutului ridicat de sare şi a unor aditivi alimentari cu risc carcinogen, parizerul nu trebuie să facă parte din alimentaţia copiilor şi a adulţilor cu afecţiuni cardiovasculare”, a declarat conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedinte al APC România.
Ce se poate face de către consumatorul care apreciază parizerul şi este mult legat de acest produs prin obişnuinţa consumului încă din copilărie? Două alternative se pot discuta: descoperirea parizerului „adevărat“ la vreun producător serios şi dispus să menţină reţeta pe termen lung sau prepararea parizerului în casă.
Prima variantă aduce, din păcate destul de des, dezamăgiri provocate de schimbarea reţetei. Care producător rezistă tentaţiei de a obţine profit suplimentar atunci când se simte stăpân pe un segment al pieţei?
În plus, aceste schimbări sunt deseori determinate obiectiv: se schimbă reţeaua de furnizori, se schimbă reţetele unor ingrediente, se schimbă personalul deţinător al secretelor micilor trucuri care imprimă acel „ceva“ produselor unei firme ş.a.m.d.
Totuşi, aceasta este singura speranţă pentru o largă categorie de consumatori (cei fără familie, cei ocupaţi foarte mult timp, cei comozi).
A doua posibilitate este accesibilă doar pentru un segment de consumatori, aceia care au posibilităţi să producă eficient parizer în bucătăria lor (evident, acest lucru nu se potriveşte celor ce trăiesc singuri, ori sunt vârstnici, ori trăiesc în spaţii închiriate etc.), ştiu să gătească şi găsesc plăcere în gătit.
Acestora le sunt folositoare nenumăratele reţete de parizer care sunt cuprinse în cărţile de bucate şi care circulă larg pe Internet, graţie pasiunii şi generozităţii unor autoare şi autori cu multă aplicaţie pentru bucătărie, spirite practice şi inventive.
Studiul privind calitatea parizerului face parte din Campania Naţională de Informare şi Educare: ”Hrană sănătoasă – o investiţie pe termen lung în sănătatea noastră”. Prin această campanie, Asociaţia Pro Consumatori (APC) îşi doreşte să promoveze un stil de viaţă sănătos şi să tragă un semnal de alarmă în privinţa unor produse alimentare bogate în sare, zahăr, grăsimi şi aditivi alimentari care prezintă un risc ridicat asupra sănătăţii consumatorilor.