Un părinte român din cinci este convins că bătaia e ruptă din rai

5 iulie 2016   Discuții între mămici

„Ne-am dori să putem spune că fenomenul violenţei în cadrul familiei sau al unităţilor de învăţământ a fost abolit. Din nefericire, nu este aşa, şi în continuare auzim de cazuri cutremurătoare de adulţi care se îndreaptă împotriva micuţilor pe care ar trebui să îi protejeze. Ne este clar că, dincolo de orice constrângeri legale, doar prin programe de educare şi sensibilizare a adulţilor, prin promovarea unor metode de creştere a copiilor care exclud violenţa, abuzurile şi indiferenţa, putem spera la reducerea acestui fenomen”, a declarat Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv al Salvaţi Copiii România.

În completarea sa, Izabella Popa, consilier în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie, a declarat că „este foarte important ca profesioniştii care iau primul contact cu copiii – profesori, medici, psihologi – să cunoască toate instrumentele legale pe care le au la îndemână, astfel încât să putem raporta rapid şi eficient orice situaţie de abuz în care este implicat un copil.”

Despre legea copilului

În 2001, normele autohtone de protecţie a copilului împotriva violenţei erau extrem de vagi, într-atât încât sintagme de tipul „pedeapsă corporală” sau „violenţă asupra copiilor” nu erau menţionate în niciun act legislativ. În acelaşi timp, tot mai multe instituţii internaţionale cereau justiţiei române să găsească o cale de interzicere totală a pedepselor corporale de orice tip, în condiţiile în care Legea Familiei valabilă la acea dată considera că poate fi sancţionată ca infracţiune doar agresiunea fizică extremă.

Salvaţi Copiii România a fost primul ONG autohton care a aderat la Iniţiativa Globală de eliminare a violenţei împotriva copilului, lansată în 2001, iar un an mai târziu a contribuit la realizarea primei cercetări naţionale privind răspândirea abuzului asupra copiilor în societatea românească. Rezultatele au fost cutremurătoare, 84% din copii declarând că sunt bătuţi de părinţi, în condiţiile în care doar jumătate din aceştia din urmă admiteau că utilizează pedepsele corporale în relaţia cu copiii lor.

Ulterior publicării studiului, Salvaţi Copiii România a început activităţile de lobby pentru legiferarea interzicerii oricărui tip de abuz fizic asupra copiilor de către părinţi sau profesori. Iar în iunie 2004, în Monitorul Oficial era publicată Legea 272 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, ce interzicea, între altele, orice formă de violenţă îndreptată împotriva copiilor. În paralel, la iniţiativa Salvaţi Copiii, în 2006, ziua de 5 Iunie a devenit, în România, Ziua împotriva violenţei asupra copilului, fiind marcată anual de evenimente dedicate acestui fenomen social.

Totuşi abuzurile împotriva copiilor nu-au crescut

Pentru a evalua efectele legii, anul trecut, Salvaţi Copiii a publicat un nou studiu amplu privind abuzurile împotriva copiilor, iar rezultatele au fost, cel puţin la prima vedere, încurajatoare. Astfel, au existat scăderi semnificative în cazul abuzului fizic sever şi al abuzului verbal şi emoţional.

Mai mult, nu a fost înregistrată nicio creştere a indicatorilor, ci doar două cazuri în care aceştia au rămas la acelaşi nivel: este cazul bătăilor uşoare, a căror incidenţă s-a redus în opinia copiilor, dar a rămas constantă, din punctul de vedere al părinţilor, şi al neglijării, circa 18% din copii plângându-se, ca şi în urmă cu zece ani, că nu li se acordă atenţia necesară. În continuare, cifrele pe scurt:

7% dintre micuţi, bătuţi de către profesori

Studiul a relevat, totodată, măsura în care este răspândită violenţa în şcoli. Astfel, 7% din copii afirmă că sunt bătuţi în şcoală de către profesorii lor, violenţa fizică având o frecvenţă dublă de apariţie în mediul rural comparativ cu mediul urban, de 2-3 ori mai mare în rândul copiilor romi decât în cazul celor de etnie română şi de peste cinci ori mai mare în rândul băieţilor decât al fetelor.

Concluzia este că, în România, frecvenţa în context educaţional a comportamentelor de abuz emoţional şi verbal pe care cadrele didactice le angajează în numele „metodei educaţionale” este extrem de mare.

Pe lângă ponderea celor 7% din elevi care afirmă că sunt bătuţi de către profesorii lor, 86% se plâng că sunt certaţi de către cadrele didactice atunci când greşesc, iar 33% sunt jigniţi şi etichetaţi la şcoală de către cadrele didactice.

Mai multe