Banii de buzunar, o problemă?
În primul rând, nu există dovezi de netăgăduit că un copil care primeşte o anumită sumă de bani în fiecare săptămână sau lună este mai împlinit decât un altul. Deci decizia depinde de propria ta concepţie despre autonomia copiilor tăi, de sistemul tău personal de valori, de convingerile tale şi, bineînţeles, de mijloacele tale financiare.
Unii părinţi preferă să nu ofere o sumă fixă, dar sunt mai deschişi să cumpere jocul, tricoul sau alt moft pe care copilul îl are la un moment dat. Unii îi dau o sumă oarecare din când în când, fără un motiv anume, în timp ce alţii oferă o sumă mai mare la ocazii speciale (de Crăciun, de ziua lui de naştere etc.). Fiecare familie este diferită. Dar psihologii sunt de acord într-o privinţă: este necesar să vorbeşti despre acest aspect cu copilul tău, într-un mod clar şi deschis, şi să clarifici ce anume aştepţi de la el. De ce le dăm bani? Majoritatea părinţilor spun că îi plătesc copilului un fel de indemnizaţie, pentru a-l obişnui cu unele elementele de bază ale gestionării banilor (economiile, alegerea cumpărăturilor etc.). Astfel, tânărul poate învăţa să economisească pentru a-şi cumpăra ceea ce şi-a propus. Sau, în cazul în care doreşte să cumpere ceva şi nu mai are cu ce, pentru că a cheltuit banii înainte de termen, poate învăţa să fie mai atent data viitoare.
În plus, deţinerea unei sume de bani îi dă tânărului o anumită autonomie şi îi permite să ia decizii pe cont propriu. Părintele poate profita de ocazie pentru a-l ajuta să diferenţieze nevoile reale de poftele lui sau de simple capricii. În cele din urmă, discuţiile cu copilul tău cu privire la cele mai bune modalităţi de gestionare şi cheltuire a banilor vor fi cu siguranţă benefice pentru viitor.
Bani pur şi simplu sau în schimbul unor sarcini? În general, nu e bine să plăteşti copilul pentru că şi-a îndeplinit sarcinile curente. Este ceva firesc ca un copil de 12 ani să-şi facă ordine în camera lui sau să te ajute la unele treburi casnice, să spele vasele sau să ducă gunoiul.
Experţii consideră că suma de bani pe care i-o dai nu trebuie să depindă de numărul de sarcini obişnuite pe care le îndeplineşte şi nici să fie complet eliminată dacă refuză să le îndeplinească. Pe de altă parte, aţi putea decide împreună o sumă suplimentară pentru anumite sarcini deosebit de plictisitoare.
Un aspect important: nu este benefic să le dăm bani copiilor noştri în schimbul rezultatelor şcolare. Ei trebuie să înţeleagă că este bine să înveţe şi să-şi facă temele, nu că trebuie să studieze pentru a câştiga mai mulţi bani. Pe de altă parte, nimic nu ne împiedică să îi oferim un cadou surpriză (în bani, dacă dorim) atunci când suntem deosebit de mândri de rezultatele obţinute de el.
La această întrebare, nu există un singur răspuns. În primul rând, fiecare familie are o situaţie financiară şi venituri diferite. Este necesar, de asemenea, să ţinem cont de nevoile tânărului. Dacă, de exemplu, banii sunt folosiţi doar pentru mici cheltuieli ocazionale, copilul nu va avea nevoie de o sumă mare. Dar, în cazul în care dorim ca el să se ocupe de unele mese principale, e necesar să îi dăm mai mulţi bani.
Într-o societate care pune atâta preţ pe bani şi valori material, suntem cu toţii judecaţi prin această prismă. Însă mai mult decât să aveţi bani să îi oferiţi copilului, aşa încât să fie acceptat în cercul lui de colegi şi prieteni, e folositor să îl învăţaţi cum să aibă principii, valori reale şi cum să îşi construiască personalitatea şi caracterul. Acestea îl vor ajuta pe viitor să fie realist şi concret, în toate aspectele vieţii lui.
Este însă important să îi vorbeşti despre bani. Nu trebuie să fii expert în finanţe, începe cu lucruri foarte simple, cotidiene. Explică-i că banii se muncesc şi că trebuie cheltuiţi cu atenţie. Că banii nu se risipesc şi că nu se cumpără orice, oricând, oricum. Că toate lucrurile importante se discută în familie şi deciziile se iau împreună. Vei avea astfel un copil responsabil, care va putea să îşi pună viaţa în ordine mai târziu, când va ajunge adult, pentru că va avea acest exerciţiu.