„Nu-ţi feri privirea“ – o campanie de solidaritate a GSK România de Ziua mondială a luptei împotriva HIV/SIDA

13 decembrie 2018   Actualitate

Pe măsura ce tratamentele HIV/SIDA devin din ce în ce mai eficiente, boala nu mai înseamnă o condamnare la moarte pentru pacienţi. Dar, cu toate că ultimii ani au adus progrese remarcabile pe drumul către un tratament care să vindece complet boala, viaţa cu HIV/SIDA încă presupune vigilenţă continuă şi o viaţă trăită de multe ori sub presiunea socială adusă de infecţia cu HIV.

Noile tratamente antiretrovirale aduc pacienţilor posibilitatea unei vieţi trăite aproape în normalitate, în care virusul este ţinut sub control şi nedetectabil, reducându-se astfel pericolul de a-i afecta pe alţii. Cu toate acestea, pacienţii cu HIV/SIDA se confruntă cu o stigmatizare socială aproape universală, venită din lipsa de informare şi din atitudinea senzaţionalistă cu care subiectul e tratat în conversaţia publică. Conform unui studiu realizat pentru Cosiliul National pentru Combaterea Discriminării (CNCD) în anul 2015, percepţia dominantă cu privire la grupurile discriminate în România face referire în primul rând la persoanele cu HIV/SIDA (65%). Persoanele infectate cu HIV reprezintă categoria cu cele mai mici şanse de acces pe piaţa muncii, 70% dintre români considerând că este mai uşor pentru persoanele neinfectate să îşi găsească un loc de muncă.

De foarte multe ori, această ostracizare devine principala piedică în calea tratării HIV/SIDA – chiar şi în cazurile în care organismul răspunde bine la tratament, iar încărcătura virală devine nedectabilă, pacienţii se pot confrunta cu colapsul vieţii sociale şi profesionale, ceea ce poate deseori duce la renunţarea la tratament şi chiar la afecţiuni de ordin psihic precum depresia.

Integrarea socială a pacienţilor HIV/SIDA este o componentă esenţială a tratării cu succes a bolii. Iar acest lucru începe cu informarea corectă asupra infecţiei şi o abordare cu empatie a celor afectaţi de ea. Campania „Nu-ţi feri privirea” foloseşte simbolul unei legături umane fundamentale – contactul vizual – ca metaforă pentru nevoia de a empatiza cu pacienţii ce încearcă să lupte împotriva bolii, şi de a nu ceda instinctului de a-i evita.Mai mult, titlul funcţionează şi ca un îndemn la informare, întrucât printr-un simplu contact vizual virusul nu poate fi transmis. La fel cum nu poate fi transmis prin: strângerea unei mâini, împărţirea hranei, folosirea toaletelor publice sau a bazinelor de înot, muşcăturile insectelor.

Pe lângă campania de conştientizare anti-stigmă, derulată pentru publicul larg prin colaborări media şi comunicare outdoor, „Nu-ţi feri privirea” are şi o componentă dedicată celor aflaţi în primele linii ale luptei împotriva HIV/SIDA alături de medici şi pacienţi: angajaţii GSK, pionieri în tratamentul HIV.

Campania GSK România – Nu-ţi feri privirea – îşi doreşte să reamintească şi cu această ocazie faptul că bunăstarea pacienţilor este principala motivaţie din spatele efortului depus în fiecare zi.

Mai multe