15% dintre ┼čcolari prezint─â risc de tulbur─âri comportamentale

1 2 jpg jpeg

├Än cazul copiilor diagnostica┼úi cu o tulburare de dezvoltare, cele mai comune diagnostice au fost TSA, sindrom Down, ├«nt├órziere ├«n dezvoltare, ADHD, deficit de aten┼úie, deficien┼úe mentale u┼čoare/ moderate. ├Än perioada decembrie 2017-iunie 2018, Asocia┼úia Terapie Comportamental─â Aplicat─â (ATCA), cu sprijinul Kaufland, a derulat proiectul ProfAid, ├«n cadrul c─âruia s-a desf─â┼čurat cursul ÔÇ×Tulbur─âri de neurodezvoltareÔÇŁ acreditat de Ministerul Educa┼úiei ┼či Cercet─ârii.

Cursurile gratuite ProfAid au cuprins o component─â teoretic─â (curs ┼či materiale didactice specifice) ┼či una de practic─â, dublat─â de consultan┼ú─â specializat─â. Cadrele didactice implicate au beneficiat, dup─â orele de teorie, de ore de consultan┼ú─â la clas─â oferite de c─âtre psihologii ATCA, pentru a putea implementa eficient strategiile de management al clasei ├«nsu┼čite teoretic.

├Än etapa pilot a ProfAid, au fost implicate aproximativ 700 de cadre didactice ┼či aproape 19.000 de copii din 30 de ┼čcoli din Bucure┼čti, Ploie┼čti ┼či Alexandria (selectate dintr-un total de peste 110 institu┼úii ┼čcolare la nivel na┼úional ├«nscrise ├«n preselec┼úie). Au fost observa┼úi un num─âr de 2.788 de copii cu risc de a dezvolta tulbur─âri comportamentale ┼či de dezvoltare - de aproape 20 de ori mai mul┼úi dec├ót cifra ├«nregistrat─â oficial.

Din analiza directă reiese ca majoritatea copiilor cu TSA sau tulburări comportamentale nu beneficiază de sprijin direct la clasa, iar prezenţa unui profesor de sprijin este ocazională sau inexistentă. Se constată un risc mai mare la ciclul gimnazial faţă de cel primar, cu un procentaj foarte mare al elevilor cu risc sever la clasa a V-a (23%).

De┼či ├«n ┼čcoli exist─â psiholog ┼čcolar, orele alocate sunt insuficiente pentru acoperirea nevoilor copiilor cu tulbur─âri de comportament sau ale celor care prezint─â un diagnostic sever. Nu sunt aloca┼úi suficien┼úi speciali┼čti care s─â ofere consiliere cadrelor didactice ┼či p─ârin┼úilor. Cadrele didactice nu dispun de instrumente potrivite pentru a face fa┼ú─â acestei situa┼úii de fapt, ├«n lipsa unei curricule adaptabile, dar ┼či a sprijinului specializat ce se dovede┼čte necesar.

Mai mult, 87% dintre cadrele didactice utilizeaz─â o program─â adaptat─â doar la nivel teoretic, neav├ónd posibilitatea de a dezvolta o program─â particularizat─â pentru nivelul ┼či cerin┼úele elevilor cu tulbur─âri. ├Än peste 60% din situa┼úii, copiii cu tulbur─âri de dezvoltare sau comportamente negative sunt a┼čeza┼úi ├«n ultimele b─ânci, ceea ce determina o mai mic─â implicare a lor ├«n rezolvarea cerin┼úelor profesorului, implicit un control instruc┼úional redus.

ÔÇ×La finalul etapei pilot, credem cu t─ârie c─â ProfAid este o ini┼úiativ─â care trebuie extins─â la nivel na┼úional. Este imperios necesar─â o reform─â a sistemului actual de ├«nv─â┼ú─âm├ónt, pentru integrarea cu succes a copiilor cu nevoi speciale ├«n ├«nv─â┼ú─âm├óntul de mas─â din ┼čcolile de stat. Un parteneriat public-privat ├«ntre Ministerul Educa┼úiei, organiza┼úii non-profit, sponsori ┼či cadrele didactice este esen┼úial pentru a schimba ├«n bine via┼úa copiilor cu nevoi speciale, pentru ca ei s─â poat─â duce o via┼ú─â normal─â ├«n societateÔÇŁ, sus┼úine Anca Dumitrescu, pre┼čedinte ATCA.