Vitamina A asigură buna funcţionare a întregului organism, însă este cunoscută cel mai mult pentru efectele sale benefice asupra pielii. Organismul nostru nu produce în mod natural vitamina A, deci trebuie să te asiguri că îţi iei doza necesară fie din alimentaţie, fie din suplimente alimentare.

Rolul vitaminei A în organism – beneficii şi efectele carenţei de vitamina A

Vitamina A este un antioxidant puternic, cu beneficii importante asupra organismului, pentru că:

  • susţine sistemul imunitar prin producerea de anticorpi;

  • menţine sănătatea pielii, a dinţilor şi a părului (previne apariţia mătreţii şi deteriorarea firului de păr);

  • contribuie la sănătatea oaselor; 

  • îmbunătăţeşte vederea (vitamina A este recomandată în cazul sindromului de ochi uscat, însă ajută şi la prevenirea cataractei, a glaucomului şi a altor afecţiuni oculare);

  • grăbeşte vindecarea rănilor.

Lipsa vitaminei A din organism poate fi observată în mod special la nivelul pielii şi al ochilor. Pielea începe să fie uscată, dă semne de îmbătrânire prematură şi pot să apară şi diverse afecţiuni dermatologice. Deficienţa de vitamina A duce şi la scăderea acuităţii vizuale şi la apariţia sindromului ochilor uscaţi. Alte semne pe care organismul ţi le poate da, în momentul în care nu primeşte doza necesară de antioxidanţi, sunt: problemele intestinale, pierderea apetitului, afecţiuni ale sistemului respirator.

Ca să previi aceste probleme şi pentru a-i asigura corpului tău o cantitate optimă de vitamina A, poţi introduce în dietă alimente precum cartoful dulce, ardeiul gras, morcovul, spanacul, broccoli, castravetele, dovleacul, mango, prunele, portocalele, laptele, ouăle, cerealele. Copiii, femeile însărcinate sau care alăptează şi persoanele cu fibroză chistică sunt cele mai predispuse la carenţe de vitamina A.

Beneficiile vitaminei A asupra pielii

Vitamina A este recunoscută pentru efectele sale benefice asupra pielii, motiv pentru care este şi un ingredient de bază în industria cosmetică. Retinolul este molecula de vitamina A capabilă să pătrundă profund în straturile pielii, pentru a o hrăni. În momentul în care pielea este hrănită în profunzime, producţia de colagen şi elastină începe să crească, iar bariera lipidică se reface treptat.

S-a dovedit faptul că lipsa vitaminei A duce la o îmbătrânire a pielii, deci, dacă vrei să îţi păstrezi aspectul tânăr al tenului, ar fi bine să te asiguri că organismul tău nu are astfel de carenţe. Vitamina A are în componenţa sa şi cantităţi mari de beta-caroten şi retinol, ambele cu efecte remarcabile asupra reducerii ridurilor şi liniilor fine de expresie.

Dacă te confrunţi cu acnee severă şi nu ştii ce tratament să mai aplici, ar fi bine să încerci şi unul cu vitamina A, pentru că ajută la curăţarea porilor şi la reducerea excesului de sebum. Ai observat că majoritatea produselor cosmetice şi tratamentelor pentru acnee au în componenţa lor vitamina A? Retinolul acţionează în multe direcţii asupra pielii: elimină punctele negre, stimulează producţia de celule noi, estompează cicatricele lăsate de o acnee severă şi reduce petele pigmentare.

O dietă cu alimente bogate în vitamina A te va ajuta să obţii acel aspect catifelat şi strălucitor al pielii. Însă, dacă vrei să încerci un tratament cu retinol pe o durată mai mare de timp, ar fi bine să întrebi mai întâi un medic specialist. Retinolul poate fi eficient în lupta împotriva acneei sau ridurilor profunde, însă, în acelaşi timp, poate afecta pielea, dacă nu este folosit corect, în baza unei scheme de tratament.

Sursă foto: Shutterstock