Trăim cu toţii de săptămâni bune momente contradictorii. Zilnic suntem asaltaţi de sfaturi care promit vindecări spectaculoase şi de informaţii în cascadă despre evoluţia virusului Covid-19, care ne alimentează frica. Cum ne păstrăm sănătatea fizică, dar mai ales pe cea psihică, ne spun specialiştii.

Nimeni nu ştie exact când se va termina această perioadă şi, mai mult decât atât, nimeni nu poate aprecia care va fi preţul reîntoarcerii la viaţa normală. Însă, pentru ca perioada aceasta critică să fie mai uşor de parcurs, specialiştii vin cu o serie de gânduri bune, sfaturi avizate şi recomandări pentru sănătate, pe care vă recomandăm să le urmaţi cu încredere.

1. Dr. Dana Stejar, medic specialist psihiatrie, competenţe în psihoterapie integrativă, Clinica Provita, Bucureşti

“În aceste momente, pe lângă măsurile de igienă pe care trebuie să le respectăm pentru a ne proteja de coronavirus, avem nevoie să respectăm şi o <<igienă>> mentală pentru a ne păstra cum putem mai bine echilibrul interior şi a face faţă incertitudinii care ne înconjoară. Este o pandemie nu numai de coronavirus, dar şi de frică. O frică existenţială, o frică faţă de ce ne poate aduce ziua de mâine. Iar frica nu ne ajută să trecem mai bine sau mai repede peste obstacole. Din contră, ne slăbeşte şi ne afectează judecata. În aceste momente, frica devine mai toxică şi mai periculoasă decât coronavirusul. De aceea, când vă simţiţi cuprinşi de frică, panică, preocupare, gândiţi-vă că indiferent ce vă aduce ziua de mâine veţi găsi în voi forţa necesară pentru a reuşi!”. 

2. Psiholog psihoterapeut Keren Rosner, Bucureşti

Pentru că lumea noastră interioară decide starea de bine generală, spune psihoterapeutul Keren Rosner, se cade să o îngrijim şi protejăm. “Trusa de urgenţă” foloseşte resursele mentale ca instrumente de adaptare şi inteligenţă emoţională pentru reacţiile afective de rezilienţă.

“Autodisciplina, grija pentru sine, relaxarea, exerciiţile fizice, simţul umorului, curiozitatea intelectuală sunt elemente care ar fi bine să le activăm pentru adaptare. Dacă eşti acasă, în izolare, înseamnă că EŞTI SĂNĂTOS şi poti înţelege şi accepta la nivel raţional că obiceiurile şi rutina se schimbă pentru o perioadă determinată. Lucrurile esenţiale rămân cu tine în izolare şi poţi să te ocupi de ele: viaţa, relaţia cu tine însuti, familia, casa. Revizuirea lumii noastre interioare este deosebit de importantă. Eliberarea de ataşamentul faţă de lucruri şi rutină poate să fie un beneficiu nepreţuit pe care putem să îl exploatăm. Criza izolării nu trebuie să cuprindă criza iubirii şi a bunăvoinţei. Aşa poţi să te implici în activităţi şi jocuri cu copiii, poţi să te apropii mai mult de partenerul sau parteneara ta creând o apropiere mai puternică”, spune psihoterapeutul. Keren Rosner consideră că resetarea trebuie să fie centrată pe entuziasmul pentru ceea ce eşti şi poţi să fii, nu pe ceea ce ai. “Trebuie încurajate activităţile profesionale sau tangenţial profesionale, ludice, de susţinere morală a familiei şi activităţile meditative. Activitatea meditativă se referă la introspecţie, aprofundare filozofică şi religioasă, rugăciune sau meditaţie care sporesc tonusul şi speranţa”, este concluzia specialistului.

3. Oana Clătici, medic dermatovenerolog la Spitalul Universitar de Urgenţă, Bucuresti

“Este imposibil să dezinfectăm permanent tot, pentru simplul motiv că nici nu avem la dispoziţie atât de mult dezinfectant. De aceea, e important să ne formăm o rutină. Majoritatea dintre noi nu avem măşti, mănuşi în cantitate suficientă pentru luni de zile. Deci, trebuie să ne adaptăm la scenarii mai puţin ideale. Ştim deja că acest virus este distrus cu apă şi săpun. Cea mai important recomadată pe care o pot da este spălarea frecventă cu apă şi săpun, timp de 20 secunde. Căldura topeşte grăsimea şi, de aceea este bine să folosiţi apă peste 25 de grade C pentru spălarea mâinilor .Dezinfectanţii pe bază de alcool (minimum 65% alcool) funcţionează într-un mod similar săpunului. Apa oxigenată ajută mult, deoarece peroxidul dizolvă proteina virusului, dar utilizată în stare pură poate afecta pielea. Nu vă atingeţi faţa (nu vă atingeţi gura, nasul şi ochii cu maâinile) fără a vă asigura că sunteţi spălaţi pe mâini înainte”, recomandă medicul dermatolog.

4. Raluca Mihaela Glişcă, health coach & nutriţionist, Bucureşti

“În această perioadă este foarte important să ne hidratăm, să avem mesele echilibrate şi la ore fixe. Astfel, putem evita să mâncăm pe fond de plictiseală sau pe fond emotional pe parcursul zilei. Acum mai mult ca niciodată avem nevoie să facem alegeri conştiente şi să alegem sănătatea în detrimentul poftelor”, atrage atenţia consultantul în nutriţie.

5. Vlad Roşca, medic si nutriţionist la MedLife Genesys, Arad

Vlad Roşca este unul dintre medicii care asigură triajul epidemiologic în vama Nădlac. Acesta a explicat pe pagina sa de Facebook că mare parte dintre românii întorşi în ţară vor face să crească infracţionalitatea, iar pandemia va deveni din problemă principală doar o problemă asociată celor ce vor urma. “Staţi acasă! Ştiu că nu este uşor, dar este oportunitatea de a ne redescoperi pe noi înşine, de a ne bucura de noi şi de familie. E şansa de a ne răspunde la întrebări legate de sine ca apoi, după toate acestea, să revenim pe străzi mai buni şi mai raţionali!”, este decaraţia medicului Vlad Roşca.

6. Doctor cardiolog Vasi Rădulescu

Fondatorul Leapşa de Sănătate încearcă zi de zi să încurajeze oamenii prin postările pe care le face pe pagina personală de Facebook.

“Recomand un consum minim de social media şi televizor, pentru că-n cea mai mare parte e un timp mort. Avem acum, în confortul caselor noastre, oportunităţi grozave. Putem citi mult, ne putem reapropia de lucrurile simple, dar care contează atât de mult. Ne putem redescoperi hobby-uri pe care, din atâtea şi atâtea motive, le-am lăsat sub un strat gros de praf. Putem să ne resetăm priorităţile, să ne dăm seama că raiul e peste tot în jurul nostru, că fericirea oricum era în noi, că nu aveam nevoie după fugi materiale anoste, după astupat de goluri interioare prin achiziţii absurd”, sunt doar câteva dintre mesajele de bine pe care le transmite medicul tuturor prin intermediul social media.

@Facebook, arhivă