Care este secretul unei vieţi lungi, fericite şi sănătoase? Nu există nicio îndoială că genele joacă un rol important, dar oamenii de ştiinţă declară că doar 10% din îmbătrânire este în general genetică.

Cealaltă parte de 90%, se pare, constă în stilul de viaţă. Somnul contează foarte mult dacă vrei să trăieşti o viaţă lungă şi sănătoasă. Nu este important doar pentru energia zilnică: oamenii de ştiinţă cred din ce în ce mai mult că somnul afectează funcţia creierului pe termen lung şi influenţează riscul bollilor ce au legătură directă cu creierul cum ar fi boala Parkinson sau demenţa.

Problema este că pe măsură ce îmbătrânim, ciclurile noastre de somn se scurtează şi "ceasul corpului" încetineşte. Drept urmare, este mai greu să dormim suficient şi chiar şi atunci când dormim, ne lipseşte somnul adânc răcoritor, aşa că trezeşti de multe ori obosit. Somnul contează pentru că doar atunci creierul are parte de o "curăţare masivă", iar celulele se repară şi se dezvoltă, explică profesorul Chris Fox, lector senior în psihiatrie.

”Creierul procesează şi depune amintiri în timp ce dormim şi tot atunci eliminăm toxinele. Dacă aceste toxine nu sunt eliminate, asta poate duce la inflamaţie în organism. Deşi inflamaţia este, în general, un răspuns benefic când vine vorba de afectarea ţesutului sau de o infecţie, totuşi atunci când este extinsă sau prelungită, poate afecta ţesuturile sănătoase şi poate perturba funcţia celulară normală. Cercetările sugerează că bolile acute sau leziuni - cum ar fi o simplă fractură de şold - ce provoacă o inflamatie, poate accelera demenţa” a explicat medicul. Persoanele care au parte de un somn fragmentat sau suferă de apnee - sforăit şi momente scurte de trezire pe tot parcursul nopţii - au şanse mai mari să sufere de demenţă.

"Unele studii pe animale au arătat cu siguranţă că problemele de somn pot agrava simptomele demenţei", spune dr. Laura Phipps, speaker în conferinţele pentru boala Alzheimer.