Când pielea produce mai multe celule decât ar trebui, acestea se aglomerează în plăci tegumentare, care au aspect de solzi. Avem de-a face cu psoriazisul – o boală imunologică ce afectează preponderent adulţii. Pe piele se formează regiuni de piele îngroşată, care uneori provoacă mâncărimi, alteori – sângerări.

Natura are câteva trucuri pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii celui afectat de psoriazis.

Aloe vera

Gelul plantei aloe vera poate fi aplicat pe zona afectată de 3 ori pe zi. Unele cercetări arată că acesta poate reduce roşeaţa pielii şi hidratează zona de piele afectată. Aplică ori gelul plantei ca atare, ori creme care conţin 0,5% aloe. Nu lua tablete de aloe. Sunt ineficiente în psoriazis.

Oţetul de mere

Pentru psoriazisul localizat la nivelul scalpului, foarte bun este oţetul de mere organic. Aplică-l pe locul cu probleme de mai multe ori pe săptămână. Unii preferă să dilueze oţetul cu o parte de apă, pentru a reduce senzaţia de arsură. Alţii spun că simt nevoia să clătească scalpul, odată ce soluţia s-a uscat, pentru a preveni o eventuală iritaţie. Dacă şi tu simţi, nu ezita să intervii. Evită contactul pielii capului cu oţetul dacă ai zgârieturi sau sângerări. Oţetul îţi va irita şi mai mult pielea. Rezultatele ar trebui să se vadă în câteva săptămâni de la prima aplicare.

Capsaicină

E ingredientul principal, care-i dă iuţeala ardeiului iute. Încorporat în cremele pe care deja le foloseşti sau în alte unguente, ardeiul iute blochează terminaţia nervoasă care transmite durerea. Capsaicina reduce inflamaţia, roşeaţa şi scuamele. Mărunţeşte un ardei iute roşu şi încorporează-l într-unul dintre unguentele tale. Aplică pe zona cu probleme.

Ovăz

Ovăzul e considerat unul dintre cele mai bune emoliente din natură, cu rezultate foarte bune în reducerea inflamaţiei pielii cu psoriazis. Cu toate că nu există cercetări solide care să confirme acţiunea ovăzului în psoriazis, unele persoane au observat îmbunătăţiri după folosirea acestui remediu. Mai exact, se aplică pastă de ovăz pe locul cu probleme sau se adaugă ovăz în cada de baie. Aplicată local, pasta de ovăz reduce mâncărimile şi roşeaţa pielii. Amestecă tărâţe de ovăz cu apă atât cât să obţii o pastă. Aplic-o pe zona cu probleme şi lasă să acţioneze 30 de minute.

Uleiul de arbore de ceai

Acesta se obţine din frunzele arborelui de ceai, originar din Australia. Se crede că acest ulei are proprietăţi antiseptice şi, aplicat local, ameliorează simptomele neplăcute. Mulţi au spus că au simţit o îmbunătăţire evidentă a stării scalpului după ce s-au spălat cu şampon din ulei de arbore de ceai. Dacă n-ai mai folosit până acum, testează mai întâi pe o suprafaţă mică de piele, ca să vezi dacă nu cumva ai alergii.

Turmeric

Turmericul e dovedit clinic că ajută în caz de psoriazis şi asta datorită proprietăţilor lui puternic anti-inflamatoare şi antioxidante. Mai exact, curcumina din turmeric reduce inflamaţia şi uşurează durerile, mai ales în cazul psoriazisului artritic.
Turmericul poate fi luat sub formă de comprimate sau, pur şi simplu, poate fi adăugat în mâncare. Între 1.5 g şi 3 g de turmeric nu afectează sănătatea, dar, pentru mai multă siguranţă, ar fi bine să te consulţi cu un specialist naturopat, pentru determinarea corectă a dozajului.

Bicarbonatul de sodiu

Chiar dacă şi-a demonstrat eficienţa, bicarbonatul de sodiu nu e o soluţie pe termen lung. Poţi face băi de 20 de minute în cadă cu apă călduţă în care ai pus 300 g de bicarbonat de sodiu. Mai poţi face o pastă mai groasă din bicarbonat de sodiu şi ulei de ricin în cantităţi egale, pe care s-o aplici delicat pe locul afectat. Las-o să acţioneze o jumătate de oră, apoi îndepărteaz-o uşor cu un prosop umed.

Uleiul de peşte

Numeroase studii au stabilit că există o legătură între acizii graşi Omega-3 din uleiul de peşte şi reducerea inflamaţiei specifice psoriazisului. Acizii graşi Omega-3 blochează formarea prostaglandinei şi reduc numărul celulelor inflamatorii care migrează spre piele. Ca rezultat, regiunea tegumentară scade în suprafaţă. Trebuie luate între 3 şi 10 ml de ulei de peşte pe zi sau câte o capsulă, timp de cel puţin 8 săptămâni. Optează pentru o dietă bogată în peşte gras (somon, sardine, hering, macrou) şi introdu în dieta zilnică nucile şi seminţele de in, alte surse de acizi graşi Omega-3.