Te simţi lipsit de energie, demotivat şi fără putere de concentrare? De vină ar putea fi lipsa unui neurotransmiţător, mai precis dopamina, un hormon care influenţează motivaţia, concentrarea şi productivitatea.

Dopamina mai este numită şi ,,molecula motivaţiei", întrucât aceasta stimulează determinarea şi nivelul de concentrare al unui individ. Tot această moleculă ne permite să planificăm şi să rezistăm impulsurilor, astfel încât să ne putem atinge obicetivele. De asemenea, dopamina ne face mai competitivi şi este responsabilă pentru sistemul nostru de satisfacţii şi recompense.

Nu în ultimul rând, acest hormon ne permite să avem sentimente de bucurie, fericire şi chiar euforie. Astfel, un nivel scăzut al dopaminei se manifestă prin lipsa motivaţiei, a stărilor de letargie şi chiar depresie.

Simptomele deficitului de dopamină

În general, un nivel scăzut al dopaminei în organism se manifestă prin lipsa poftei de viaţă, un nivel scăzut de energie şi motivaţie. De fapt, multe dintre simptomele deficitului de dopamină se aseamănă cu cele ale depresiei.

Iată cele mai frecvente dintre ele: lipsa de motivaţie, oboseală, apatie, incapacitatea de a simţi plăcere, libido scăzut, probleme de somn, modificări ale dispoziţiei, sentiment de inutilitate, pierderi de memorie, lipsă de concentrare.

Cum să creşti nivelul de dopamină în mod natural

Producţia de dopamină este stimulată de consumul anumitor alimente, în special cele care conţin aminoacidul tirozină. Consumul unor asemenea alimente speciale ne sporeşte capacitatea de a răspunde optim atât din punct de vedere fizic cât şi emoţional.

Iată, aşadar, o listă de alimente bogate în tirozină:

- toate produsele de origine animală;

- migdale;

- miere;

-avocado;

- banane;

- sfeclă;

- ciocolată;

- cafea;

- fasole;

- toate legumele cu frunze verzi;

- ceai verde;

- fulgi de ovăz;

- susan şi seminţe de dovleac;

- turmeric;

- pepene roşu;

- germeni de grâu.

Alimentele bogate în probiotice naturale, cum ar fi iaurtul, chefirul şi varza crudă pot creşte, de asemenea, producţia naturală de dopamină.

Exerciţiul fizic regulat contribuie, de asemenea, la stimularea producţiei de dopamină şi la producerea de noi celule ale creierului, încetineşte îmbătrânirea celulelor actuale şi înlesneşte fluxul de substanţe nutritive spre creier.