Ce e bine să consumi pentru a păstra sănătatea rinichilor şi care este dieta potrivită dacă ai fost diagnosticat cu o boală renală?

Legume proaspete şi carne slabă pentru rinichi sănătoşi

Alimentele recomandate pentru sănătatea rinichilor trebuie să cuprindă toate grupele alimentare: proteine, grăsimi (lipide), zaharuri (glucide), precum şi vitamine, săruri minerale şi apă. Dieta pentru rinichi sănătoşi va include multe legume şi fructe, de preferinţă de sezon, cereale integrale, orez, peşte de apă dulce (păstrăv, crap, ştiucă, şalău) şi carne slabă de pasăre şi de vită, în cantităţi mici (100 g pe zi), ouă (3-4 pe săptămână), iaurt, brânză de vaci, caş, telemea desărată şi urdă, miere, spumă de fructe, compot făcut în casă. Uleiul şi untul sunt permise, în cantităţi reduse. E important ca alimentele consumate direct sau folosite la gătit să fie proaspete. Dacă ingredientele se prepară prin fierbere, e important să nu stea pe foc nici prea puţin, dar nici excesiv, pentru a nu-şi pierde calităţile nutritive.

Ce alimente să eviţi dacă ai o boală de rinichi

Alcoolul, cafeaua, cacaua, spanacul, smochinele, carnea grasă, margarina, untura, slănina, prăjelile şi dulciurile grele nu sunt alegeri bune dacă ai o boală de rinichi. Sunt de evitat şi condimentele precum piperul, boiaua iute, muştarul şi hreanul. În ceea ce priveşte sarea, medicul decide în fiecare caz ce cantitate are voie bolnavul să consume. De cele mai multe ori, acesta trebuie să se rezume la sarea naturală din alimente, deci să nu mai adauge suplimentar. Pentru a da gust mâncării, dar şi pentru un plus de vitamine, se vor folosi plantele aromate precum pătrunjelul, mărarul, leuşteanul, tarhonul, cimbrul, coriandrul, busuiocul, foaia de dafin etc., precum şi zeama de lămâie şi vanilia. Nu se consumă produse conservate, marinate, afumate şi, pe cât posibil, nici congelate.

O idee de meniu

Mic dejun: salată de fructe

Spală bine 2 pere, 2 piersici şi 100 g de struguri, apoi curăţă perele de coajă şi de sâmburi şi taie-le felii. Piersicile se taie pe lung şi li se scot sâmburii. Pune toate fructele într-un bol şi amestecă totul cu 1 linguriţă de miere.

Prânz: supă de salată verde şi găină fiartă cu legume

Pentru supă, speli 150 g de salată şi pui la fiert în 300 ml de apă clocotită. Separat, baţi un gălbenuş cu 1 lingură de iaurt, 1 linguriţă zeamă de lămâie şi un praf de sare. Când s-a fiert salata, adaugi în supă amestecul de ou şi laşi să mai dea un clocot. Stingi focul şi adaugi mărar proaspăt.

Pentru felul al doilea, fierbi 1 morcov, 1 cartof, 250 g dovlecel şi 100 g carne de găină, apoi le scurgi sau poţi păstra apa în care au fiert pentru o supă. Pui carnea şi legumele într-un bol şi le consumi cu pătrunjel tocat pe deasupra.

Gustare: 2 felii de şuncă de curcan cu 3-4 ridichi

Cina: şalău cu cartofi fierţi

150 g de şalău spălat şi curăţat se prepară la abur. Separat, se pun la fiert 200 g cartofi tăiaţi cubuleţe. La final, se asamblează pe o farfurie peştele şi cartofii, se stropesc cu 1 linguriţă de ulei şi una de oţet, şi se consumă alături de câteva frunze tăiate de salată verde.

Atenţie! Bea zilnic 2-2,5 litri de apă filtrată sau fiartă şi răcită şi ceai de plante.