Reguli pentru o comunicare eficientă în afaceri şi relaţii

1 2 jpg jpeg

Din fericire însă, aptitudinile comunicării pot fi învăţate. Potrivit Help Guide, cheia unei comunicări eficiente este ascultarea, recunoaşterea semnelor nonverbale, alungarea stresului şi conectarea cu propriile emoţii. 1. Ascultarea Un aspect foarte important al comunicării este ascultarea cu atenţie. Acest lucru nu presupune doar întelegerea cuvintelor sau a informaţiei, ci şi înţelegerea sentimentelor interlocutorului faţă de mesajul transmis. Dacă scopul este de a înţelege pe deplin persoana cealaltă, ascultarea eficientă va veni de la sine. Altfel, puteţi pune în aplicare următoarele sugestii. Concentrează-te doar asupra interlocutorului Încearcă să deprinzi limbajul nonverbal prin gesturile şi mişcările pe care le face. Dacă în timpul conversaţiei îţi găseşti şi alte lucruri de făcut sau nu te poţi concentra, cu siguranţă vei rata toate indiciile nonverbale. Nu întrerupe interlocutorul Evită pe cât posibil sa întrerupi discursul sau să încerci să îndrepţi discuţia spre punctele tale de interes. Să asculţi nu înseamnă doar să îţi aştepţi rândul la discur. Nu te poţi concentra dacă te gândeşti la ceea ce ai tu de spus. De multe ori, persoana cealaltă realizează că mintea ta este în altă parte. Nu judeca interlocutorul Pentru a comunica eficient cu cineva nu trebuie să fii de acord cu ideile şi valorile sale, dar nici nu trebuie să judeci ceea ce are de spus. Nu îl critica şi încearcă să îl înţelegi. Manifestă-ţi interesul faţă de mesaj Aprobă ocazional prin mişcarea capului, zâmbeşte-i celuilalt. Încurajează-l să continue discursul prin replici mici precum "da", "mhm" sau "aşa". 2. Comunicarea nonverbala Când suntem implicaţi în mesajul pe care îl comunicăm, folosim foarte mult limbajul nonverbal. Limbajul trupului, expresiile faciale, modul în care reaţionezi spune mult mai multe lucruri despre tine decât spun cuvintele. Într-un discurs, limbajul nonverbal are rolul de a-l completa pe cel verbal. Nu uita că acest limbaj diferă de la persoană la persoană, dar şi de la o cultură la alta. 3. Controlează stresul În doze mici, stresul te poate ajuta să ai performanţe sub presiune. În doze mari, însă, poate deveni copleşitor şi poate perturba capacitatea de a gândi clar şi a fi creativ. 4. Conştientizarea emoţiilor Emoţiile au un rol important în modul în care comunicăm acasă şi la muncă. Sentimentele, într-o măsură mai mare decât raţionamentul, sunt cele care te motivează să acţionezi într-un anumit mod. Ele influenţează modul în care îi înţelegi pe ceilalţi şi felul în care eşti înţeles la rândul tău. Conştientizarea lor este elementul cheie pentru înţelegerea mesajelor. Conştientizarea emoţională este o abilitate care poate fi învăţată. Puteţi dezvolta conştientizarea emoţională prin a învăţa cum să intri în contact cu emoţiile dificile şi cum să gestionezi sentimentele de disconfort.