În lumea nutriţiei există o abordare convenţională potrivit căreia cu cât frecvenţa meselor este mai mare cu atât sunt arse mai eficient caloriile, iar poftele pot fi ţinute în frâu mai uşor.

Astfel, noţiunea celor şase sau mai multe “mini-mese” pe zi, suficiente pentru că organismul să aibă energie până la următoarea îmbucătura, a fost recomandată drept o abordare dietetică mai eficientă pentru slăbit în comparaţie cu împărţirea hranei în trei mese mai generoase. însă, ştiinţă evoluează şi aduce răspunsuri care nu mai sunt atât de radicale, după cum notează CNN.

“În urmă cu câţiva ani, cu toţii credeam că este nevoie de mai multe mese pe zi pentru că metabolismul să fie alimentat… Că focul trebuie hrănit, iar cuptorul trebuie să ardă continuu. însă acea teorie este relativă, iar noi cercetări demonstrează că metabolismul nu încetineşte dacă nu se mănâncă de mai multe ori pe zi”, a declarat Martha McKittrick, dietetician din New York City, cu o experienţă de peste 20 de ani în consultanţă în domeniul slăbirii.

Un studiu în care au fost implicaţi aproape 2.700 de femei şi bărbaţi a descoperit că persoanele care au mâncat de cel puţîn şase ori pe zi au ingerat mai puţine calorii, au făcut alegeri alimentare mai sănătoase şi au avut un indice de masă corporală mai mic în comparaţie cu cele care au mâncat de mai puţîn de patru ori în 24 de ore. Cercetarea a arătat de asemenea că o creştere a frecvenţei meselor are efecte pozitive asupra nivelelor colesterolului şi insulinei. Însă, deşi mai multe mese pe zi pot ajută la preîntâmpinarea fluctuaţiilor mari ale nivelului glicemiei, la reducerea senzaţiei de foame şi la prevenirea consumului impulsiv de alimente pe parcursul zilei, alte cercetări sugerează că mâncatul des ar putea să nu fie cea mai bună soluţie.

“În anii ’80, a mânca des şi puţin era considerat un mod optim pentru pierderea din greutate… însă cercetările realizate pe oameni nu susţin acest lucru”, a spus David Levitsky, profesor de nutriţie şi psihologie la Universitatea Cornell, care a studiat frecvenţa meselor şi efectele acestui obicei asupra consumului de calorii.

“Se credea că dacă se mănâncă mai des cantitatea de energie stocată ar scădea şi ar fi arse mai multe calorii. Însă, experimente controlate efectuate pe oameni au demonstrat că un consum de 12 porţii mai mici pe zi în loc de patru mai mari, având acelaşi număr de calorii, nu prezintă niciun avantaj din punct de vedere al metabolismului”, a explicat acesta.

Şi alţi experţi sunt de acord cu acest lucru. “Frecvenţa meselor nu afectează rată metabolică şi astfel nu are nici un efect direct asupra pierderii din greutate”, a declarat Carla Wolper, dietetician şi consultant în nutriţie în cadrul organizaţiei ColumbiaDoctors, cu o experienţă de 25 de ani la Centrul de Cercetare în Domeniul Obezităţii din New York. Unele studii promovează chiar ideea că a mânca de mai puţin de trei ori pe zi ar fi o abordare mai bună în ceea ce priveşte controlul numărului de calorii. Potrivit unei cercetări, persoanele care au sărit peste micul-dejun au ingerat cu 400 de calorii mai puţin pe parcursul unei zile în comparaţie cu cele care nu au sărit peste prima masă.

“Dacă numărul meselor scade, aportul total al caloriilor este şi el redus”, a adăugat Levitsky, autorul principal al cercetării. “Oamenii cred că dacă sar peste micul-dejun vor ajunge să mănânce mai mult mai târziu… însă acest lucru nu se întâmplă. Aportul creşte, dar nu atât de mult astfel încât să se egaleze cantitatea peste care s-a sărit”, a mai spus el.