Adevărată materie primă pentru producerea hormonilor tiroidieni, iodul nu trebuie să ne lipsească din alimentaţia zilnică. Însă şi excesul este periculos, de aceea este bine să menţinem un echilibru.

Pentru sintetizarea hormonilor T3 şi T4 este nevoie de iod. Un aport insuficient al acestui oligoelement poate duce la apariţia hipotiroidiei, a oboselii sau a retardului mintal, în cazul copiilor. Sursa cea mai importantă de iod este sarea, acest mineral putând fi procurat şi din peşte, fructe de mare, alge, ciuperci şi soia.

Un adult sănătos îşi poate procura doza zilnică de iod prin consumul de 6 g de sare. Totuşi, această doză trebuie scăzută dacă se consumă şi alimente bogate în sare (mezeluri, brânzeturi, murături). Iodul nu trebuie să lipsească din hrana femeilor însărcinate, acest mineral ajutând la dezvoltarea creierului fătului şi la prevenirea naşterii premature.

Este bine de ştiut că şi seleniul (prezent în ciuperci, peşte) este important pentru funcţia tiroidiană. Carenţa acestui mineral poate favoriza deficit de hormoni tiroidieni sau activează procesele autoimune tiroidiene.

Doza zilnică de iod recomandată de Organizaţia Mondială a Sănătăţii

Vârstă, stare fiziologică Necesar (micrograme)

0 – 12 luni 50

1 – 6 ani 90

7 – 12 ani 120

După 12 ani 150

Sarcină, alăptare 200

Dacă suferi de hipertiroidie, conumă mai des varză, porumb, broccoli şi cartofi dulci. Cu acordul medicului, se pot administra şi remedii din talpa-gâştei sau din coada-şoricelului. Evită usturoiul, sarea iodată, fructele de mare, cafeaua, nucile.

Dacă ai hipotiroidie, este foarte important să ai o dietă echilibrată, cu densitate calorică mică. Trebuie evitate alimentele foarte sărate, pentru că ar putea dăuna sintezei de hormoni tiroidieni.

Infuziile de creţişoară sau de coada-calului pot aduce beneficii celor cu hipotiroidie, însă acestea pot fi administrate numai la indicaţia medicului.

Ştiai că…

…în lume, peste 740 de milioane de persoane au carenţă de iod?
...vegetarienii au un risc mai mare de a avea lipsă de iod? Pe de o parte, carnea, peştele şi laptele sunt surse de iod, iar pe de altă parte, unele vegetale pot limita asimilarea acestui oligoelement.

Glanda tiroidă este sensibilă la numeroşi factori, mulţi dintre aceştia având legătură cu stilul modern de viaţă.

• Fumatul influenţează în mare măsură sănătatea tiroidei. Astfel, guşa şi boala Basedow sunt mai frecvente la persoanele care fumează. De asemenea, fumătorii cu hipertiroidie au un risc mai mare de a face complicaţiile specifice acestei tulburări. Şi probabilitatea de hipotiroidism este mai mare, pentru că fumatul împiedică asimiliarea iodului.

• Stresul perturbă imunitatea, cu urmări asupra tiroidei. Efectul stresului asupra tiroidei este complex. Cortizolul, principalul hormon produs de organism în situaţiile tensionante, scade nivelul TSH-ului produs de glanda hipofiză. Stresul cronic favorizează atât hipotiroidismul, cât şi hipetiroidismul.

Dr. Rareş Simu, medic specialist imunologie clinică şi alergologie, Centrul de Sănătate şi Viaţă Armonia, Bucureşti

Remediile naturale vin în sprijinul activităţii glandei tiroide şi trebuie administrate strict sub control medical. Remediile homeopate ajută atât în hipofuncţie, cât şi în hiperfuncţie.

Selectarea remediului homeopatic se va face după o anamneză laborioasă (care cuprinde simptome fizice, mentale şi emoţionale, istoricul bolii, dar şi al rudelor de sânge) asociată cu teste medicale specifice. Rezultatele tratamentului homeopat oferă echilibru sistemului imunitar şi hormonal pentru o perioadă îndelungată.