Ştiai că poţi trăi mult timp cu prediabet fără să-ţi dai seama? Din păcate, în acest caz, riscul de a face diabet în următorii ani este foarte mare. Nu şi dacă-ţi schimbi stilul de viaţă.

În jumătate din cazurile de prediabet, se poate dezvolta diabet zaharat de tip 2 în următorii 5-10 ani. Schimbarea stilului de viaţă, adică mai multă mişcare şi un regim alimentar echilibrat, reduce simţitor probabilitatea de îmbolnăvire. Vorbim despre prediabet atunci când nivelul zahărului din sânge este mai mare decât cel normal, dar mai mic pentru a putea fi pus diagnosticul de diabet zaharat. Există două forme ale prediabetului: una uşoară (glicemia à jeun alterată) şi una gravă (toleranţa alterată la glucoză). În acest ultim caz, riscul de a face diabet este foarte mare.

Cum se diagnostichează

Prediabetul poate fi diagnosticat cu ajutorul unor analize precum: glicemia şi testul oral de toleranţă la glucoză.

* În cazul glicemiei à jeune (pe nemâncate), valorile cuprinse între 110 şi 125 mg/dl sunt sugestive pentru prediabet (glicemie à jeune alterată).

* Testul de toleranţă orală la glucoză. În cadrul acestuia, se recoltează glicemia pe nemâncate, după care se administrează glucoză dizolvată în apă. După două ore, se recoltează glicemia, iar dacă valoarea acesteia este cuprinsă între 140 – 199 mg/dl, se pune diagnosticul de prediabet (toleranţă alterată la glucoză).

Care sunt factorii de risc

Prediabetul se dezvoltă de-a lungul mai multor ani, fără simptome evidente. Factorii de risc care cresc probabilitatea de a face prediabet sunt: obezitatea, vârsta peste 45 de ani, istoric familial de diabet, niveluri scăzute de colesterol bun, nivelul ridicat al trigliceridelor, hipertensiune, istoric de diabet gestaţional. În cazul în care ai cel puţin unul din aceşti factori de risc, doctorul îţi poate recomanda analizele specifice.

Ce e de făcut

* Cel mai important lucru este să ai grijă la greutatea corporală. Persoanele care iau în greutate la maturitate au riscuri mai mari să dezvolte prediabet sau diabet. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Harvard au descoperit că o femeie care s-a îngrăşat cu 4-7 kilograme de la vârsta de 18 ani are risc dublu de a face diabet.

* Prediabetul sau diabetul pot fi prevenite şi dacă vei include în rutina ta zilnică sportul, mişcarea în aer liber sau câte o jumătate de oră de mers pe jos.  

* Dacă ai fost diagnosticat cu prediabet, este indicat să faci unele modificări în dietă. Secretul unei alimentaţii sănătoase stă în consumul ponderat de grăsimi, dar bogate în fructe şi legume. Alimentele bogate în fibre, cum sunt fructele, legumele, cerealele, nucile sunt ideale pentru consumul zilnic. Bea cu moderaţie sau renunţă la băuturi care conţin alcool sau zahăr. Renunţă la fumat, unul dintre principalii factori de risc pentru a face prediabet şi diabet.

Simptome alarmante ale prediabetului

  • Ai urinări dese, ţi-e foame şi sete mai tot timpul.
  • Ai pierdut în greutate fără nici un fel de explicaţie.
  • Faci deseori infecţii, în special infecţii fungice ale pielii şi/sau vaginale.
  • Ai ameţeli, stări de oboseală sau de confuzie în gândire.

Testează-ţi anual glicemia, mai ales dacă ai peste 40 de ani!

 

Valorile normale ale glicemiei

Tipul testului

Valori normale

Prediabet

Diabet zaharat

Glicemia à  jeun

70 - 100 mg/dl

110  -  125 mg/dl

≥126 mg/dl

Test oral de toleranta la glucoză

<140 mg/dl

140  - 199 mg/dl

≥200 mg/dl

 

4% dintre români au prediabet, potrivit ultimei evidenţe a Ministerului Sănătăţii.