Petrecerea timpului liber pe internet creşte riscul de demenţă digitală

1 2 jpg jpeg

Începând cu anul 2007, specialiştii au tras un semnal de alarmă în privinţa faptului că tot mai mulţi copii din „era digitală” au probleme de concentrare, tulburări de memorie, devin tot mai impulsivi, apatici şi au un risc sporit să facă depresie. Dependenţa de un gadget provoacă la nivelul creierului schimbări care favorizează apariţia demenţei timpurii. Capacitatea intelectuală scade la o vârsta la care, mintea ar trebui să fie lucrată la intensitate maximă.

Deşi are avantajele sale deloc neglijabile, internetul este un real pericol pentru cei mici. Dacă ne referim la adolescenţii aflaţi într-o perioadă dificilă şi confuză a vieţii lor, internetul poate face mai mult rău decât bine.

Conform studiilor realizate pe această temă, în medie, un copil de 7 ani petrece mai mult de un an în faţa ecranului, pe când un tânăr de 18 ani, are petrecuţi, conectat la gadget, în jur de 4 ani din viaţă.

Jordy Kaufman, director al Babylab (primul laborator de neurocercetare cognitivă infantilă) din Melboune, a studiat efectul tehnologiei digitale asupra copiilor cu vârste cuprinse între 2 şi 5 ani, urmărindu-şi propriul copil. A realizat că, deşi are o vârstă fragedă, copilul foloseşte intuitiv dispozitivul mult mai bine decât tatăl său. Indiferent că vorbim despre dependenţa de televizor, de tabletă sau de smartphone, totul depinde de modul în care este folosită. Kaufman este de părere că tabletele inhibă creativitatea copiilor.

Lindsay Marzoli, terapeut ocupaţional în cadrul Centrului de învăţare şi terapie din SUA, a ajuns la concluzia că persoanele care lucrează exclusiv pe tabletă, telefon şi nu mai folosesc pixul şi hârtia au musculatura aferentă acestor operaţiuni vizibil slăbită. Mai mult, au fost identificaţi copii cu întârzieri morice şi forţă musculară redusă în anumite zone ale corpului.

Utilizarea comunicării în era digitală lasă să scape de sub control un aspect psihologic extrem de important şi anume comunicarea de tip non -verbal.

Conţinutul afectiv - atitudinal se transmite 55% prin intermediul comunicării non - verbale.

Limbajul corpului comunică prin gesturi, mimică, îmbrăcăminte, atitudine. Însă, în lipsa vizualizării imaginei non - verbale a persoanei cu care comunică, actul comunicativ este unul vag, sărac în informaţii şi interpretabil.

Comportamentul vizual stabileşte care este legătura emoţională , relaţiile interpersonale, compensează distanţa fizică.

Utilizarea gadgeturilor, tabletelor elimină comunicarea non -verbală din actul comunicaţional.

Nu mai este niciun secret că identitatea nu poate fi protejată prin intermediul utilizării internetului. Tinerii încep să se încreadă în persoanele aflate în spatele profilelor false create pe internet şi pot cădea pradă mult mai uşor intenţiilor rele.

Puşi în situaţia dramatică în care primesc mesaje cu conţinut sexual sau ameninţări, copiii se ruşinează sau se sperie, de obicei, şi cred în sinea lor că, dacă spun părinţilor, vor înrăutăţi situaţia. Aceste fapt duce la o serie nouă de pericole iminente pentru ei.