Mihaela Bilic a dezvăluit cum ar trebui preparată vânăta, astfel încât să nu se transforme într-o bombă calorică. Această legumă poate favoriza pierderea în greutate, dar cu o singură condiţie, să fie gătite în mod corespunzător.

“Din iunie până în octombrie vinetele nu lipsesc de pe masa românilor, şi pentru că sunt legume de sezon şi pentru că avem o slăbiciune pentru ele. Împreună cu Italia şi Spania împărţim podiumul când vine vorba de consum de vinete europeean- măcar că suntem şi noi premianţi la ceva.  Dincolo de calităţile ei nutritive (apa, fibre, minerale şi vitamine din grupul B ), vânăta are o proprietate aparte: absoarbe grăsimea ca un burete. Şi mai e un amănunt de care trebuie ţinut cont: vinetele nu pot fi consumate crude! Tratamentul termic are rolul nu numai de a le schimba consistenţa, dar neutralizează şi solanina, o substanţă toxică ce poate da indigestie.  Prin urmare vinetele se gătesc- fie coapte direct în flacără sau pe plită/grătar, fie băgate la cuptor, fie ca ingredient în nenumărate preparate culinare: tocăniţă, zacuscă, ghiveci, lasagna, musaca, sau umplute cu orez, ciuperci, carne etc. Un lucru trebuie subliniat: 100g vinete au sub 30 cal, iar o lingură de ulei 100cal (indiferent de ulei). Deci cum facem să nu transformăm o banală salată de vinete într-o maioneză? Pentru că asta devine atunci când încorporăm în ea jumătate de sticlă de ulei!”, a scris Mihaela Bilic pe facebook. 

Iată câteva idei practice şi dietetice:

– în loc de ulei, frecaţi vinetele coapte cu 2 linguriţe de pastă de susan (tahina)- au mai puţine calorii decât 2 linguri de ulei şi avantajul că albesc vinetele, le elimină iuţeala, le leagă şi le sporesc gustul.

– în cazul vinetelor gătite, opăriţi-le în prealabil 2 min în apă cu sare şi apoi puneţi-le la scurs pe un şerveţel- nu vor mai absorbi ulei. Acelaşi efect poate fi obţinut şi punând sare pe feliile de vânătă, aşteptaţi 15-20 min şi ulterior le puteţi găti.

– folosiţi un spray pentru ulei cu care să pulverizaţi doar un strop de grăsime. Preferaţi gătitul la cuptor, în felul ăsta nu riscaţi ca preparatul să se ardă.

– puneţi sos de roşii sau bulion în orice mâncare, e mai gustos şi mai dietetic decât uleiul.

– sterilizaţi borcanele de zacuscă prin fierbere la abur sau în cuptorul fierbinte, în felul ăsta se pot păstra în siguranţă, chiar dacă aţi redus cantitatea de ulei din reţetă la jumătate. Plus că va fi mai uşor de digerat fără atâta prăjeală.

Nu în ultimul rând, un sfat pentru vegetarieni: dacă vreţi vinete albe la culoare şi dulci la gust, se poate şi fără gălbenuş de ou. Puneţi în salata de vinete jumătate de dovlecel fiert- are avantajul de a lega compoziţia fără să mai fie nevoie nici de mult ulei, nici de amestecat timp îndelungat.