Dacă observi un comportament neobişnuit la adolescentul tău, o posibilă cauză este stresul. Ca părinte, e bine să ştii ce să faci ca să îl ajuţi.

Încearcă să îl înţelegi

Adesea, adolescenţii au de suferit de pe urma schimbărilor de stare, care se produc mai ales în perioada examenelor. Oricât de inofensive ar părea, stresul poate cauza depresie, anxietate sau probleme de ordin digestiv. De aceea, este important să ştii cum trebuie să îl ajuţi să le depăşească.

Atunci când adolescentul tău e stresat cu şcoala, are multe teme de făcut sau, pur şi simplu, întâmpină dificultăţi, nu te grăbi să îl critici. Încearcă să comunici cu el, să vezi ce anume îl supără şi cum puteţi rezolva împreună problema. În fond, şi tu ai trecut prin aceeaşi perioadă, aşa că nu ar strica să îi împărtăşeşti din experienţa ta.

Nu îl certa în public

Dacă îi arăţi în mod public că eşti nemulţumit de comportamentul său, nu numai că se va simţi neînţeles, dar va avea şi o stimă de sine scăzută. Atunci când e stresat, nu îi accentua starea, ci încurajează-l tot timpul. Dacă a luat o notă mică, ambiţionează-l să muncească mai mult. Dacă o materie nu îi suscită intersul, învaţă împreună cu el printr-un joc care să îi placă.

Nu îl forţa să vorbească

Este adevărat că prin comunicare se pot rezolva multe conflicte, însă dacă adolescentul tău nu vrea să se destăinuie, ar fi mai bine să nu îl presezi şi să îi acorzi un răgaz. Ca părinte, este mai bine să îi fii prieten şi să îi accepţi secretele. În acest mod, e posibil să te perceapă ca pe un confident. Asigură-l că eşti mereu disponibil să îl asculţi.

Oferă-i timp de relaxare

La fel cum trebuie să înveţe, un adolescent trebuie să se şi relaxeze pe măsură. Dacă se va gândi numai la învăţat, senzaţia de stres se va amplifica. De aceea, e bine să se recreeze cu diverse activităţi alături de colegi şi prieteni. Plimbările în natură, practicarea unui sport sau a unui hobby sunt esenţiale pentru stabilitatea lui emoţională. Atunci când e stresat, lasă-l să iasă, în loc să stea în casă la televizor sau calculator.

Alimentaţia influenţează nivelul de stres

În perioada pubertăţii, tânărul este în creştere, motiv pentru care are nevoie de un regim de viaţă echilibrat, bazat pe o alimentaţie sănătoasă, care să îi asigure necesarul de vitamine şi nutrimente. Persoanele stresate au un deficit de magneziu, potasiu, zinc şi complexul de vitamine B. Specialiştii în nutriţie recomandă consumul de fructe şi legume, mai ales pe cele verzi, care reglează dispoziţia. Prepară-i cât mai multe salate proaspete, asigură-i proteinele din piept de pui sau curcan la grătar şi vitaminizează-l cu sucuri de fructe. Nu uita de alimente bogate în acizi graşi Omega- 3 precum peşte, nuci şi seminţe.

Odihna combate stresul

Somnul este un combustibil esenţial pentru tineri, mai ales la vârsta în care energia lor este explozivă. Tulburările de somn sau odihna insuficientă pot duce, în timp, la stres, iritabilitate sau stări depresive, precum şi la probleme de concentrare, memorie şi atenţie. Un tânăr are nevoie de minimum 8 ore de somn, necesar pentru modul în care organismul reacţionează la stres.

Când trebuie să ceri ajutor specializat

Te poţi adresa unui psiholog în cazul în care stresul şi schimbările bruşte de comportament ale adolescentului persistă sau se agravează şi se transformă într-o profundă stare de depresie, care îi afectează viaţa personală şi socială.