Dr. Ion Bogdan Codorean, medic ortoped specializat în traumatologie sportivă, trage un semnal de alarmă în legatură cu accidentările grave care pot apărea în urma practicării sportului la domiciliu.

Lunile de pandemie, restricţiile impuse în sălile de sport, vremea ploioasă şi frigul au crescut exponenţial procentul românilor care practică sporturile de întreţinere acasă, ceea ce implică riscuri care însă pot fi prevenite. “Este foarte important să facem sport şi în această perioadă, însă nu trebuie să uităm de câteva reguli de bază în practicarea exerciţiilor fizice, mai ales că numărul accidentărilor petrecute în casă a crescut în ultimele luni. Incidentele din timpul partidelor de fotbal, de baschet sau de tenis s-au mutat pe salteaua de sport de acasă, în timpul exerciţiilor cu gantere, cu elastic sau cu coarda de sărit”, semnalează dr. Ion Bogdan Codorean.

         Cele mai frecvente accidentări în urma sportului făcut acasă sunt la gleznă, umăr si genunchi, iar cele mai des întâlnite sunt entorsele de gleznă: ”În topul accidentarilor sunt entorsele de gleznă care netratate corespunzător, adică în cabinetul medicului ortoped, pot deriva în instabilitate de gleznă pe viată şi mai târziu se poate ajunge la artroză. Tot la gleznă pot apărea, în urma practicării sportului, fără încălzire in prealabil si fără atenţie sporită la mişcări, rupturile de tendon ahilean sau tendinitele ahileane care trebuie tratate cu seriozitate, pentru că pot avea urmări grave”, avertizează dr. Ion Bogdan Codorean.  

Unele dintre exerciţiile de bază în programul de mişcare al fiecărui practicant de sport acasă sunt genuflexiunile şi săritul corzii care, pe cât par de inofensive, pe atât sunt de riscante pentru genunchi dacă nu sunt executate corect: „Fără atenţie şi fără îndrumarea unui specialist banalele genuflexiuni, fandări sau sărituri de coarda pot duce la rupturi de menisc, rupturi de ligamente sau la agravarea unor leziuni preexistente la genunchi care pot ajunge, dacă sunt grave, la tratare doar prin intervenţie chirurgicală.”, semnalează medicul ortoped, dr. Ion Bogdan Codorean, specializat în traumatologie sportivă.

Ridicările de gantere sau exerciţiile cu elasticul pot duce si ele la accidentări la nivelului umărului: „Pot fi două variante de cauze ale apariţiei problemelor la umăr în urma practicării sportului acasă. Ori este vorba de probleme preexistente si netratate, agravate de o mişcare greşită, cum ar fi calcificările, rupturile de coafă rotatorie, tendinitele sau sindromul de impingement, ori este vorba despre leziuni acute noi, precum întinderile de ligament sau rupturile de tendoane la nivelul umărului. Durerile de umăr generate de mişcări incorecte sunt extrem de neplăcute si de periculoase si pot avea urmări grave precum imobilizarea umărului sau durerea permanenta ce sporeşte noaptea până când devine insuportabilă. Am avut nenumăraţi pacienţi care m-au sunat în toiul nopţii, să-mi spună că tebuie să-i ajut cumva, pentru că nu mai suportă durerile de umăr şi nu reuşesc să se odihnească nopţi la rândul. Indiferent de cauze, rezolvarea cea mai sigură, eficientă şi ţintită este în cabinetul ortopedic unde, în funcţie de rezultatul investigaţiilor, se stabileşte tratamentul care poate consta în medicamente, infiltraţii, recuperare sau intervenţie chirurgicală.”, subliniază medicul ortoped, specializat în traumatologie sportivă, care dezvăluie şi că bicicleta de interior este cel mai puţin riscant pentru oase şi cel mai eficient tip de mişcare care se poate face acasă.

Dr. Ion Bogdan Codorean are şi câteva recomandări de bază ce micşoreaza riscurile de apariţie a accidentarilor la umăr, gleznă sau genunchi, pentru toţi practicanţii de sport, indiferent că el este făcut la sală, acasă, sub îndrumare de specialitate sau nu: „Este obligatorie încălzirea timp de 10 minute înaintea practicării oricărui tip de mişcare. În plus, eu recomand creşterea treptată, progresivă, a greutăţilor sau a numarului de exerciţii executate în fiecare serie propusă. Dacă nu aţi mai făcut sport demult, nu luaţi ganterele de 5 kg, de la prima şedinţă, aşa cum, nu vă „lăcomiţi” făcând serii de câte 20 de exerciţii. Pentru oase, pentru muşchi, pentru sănătate şi pentru starea de bine de după sport este mult mai bine să începeti cu gantere mici si serii scurte cu repetari puţine care vă vor permite, într-o perioadă de timp, să vă creşteţi potenţialul sportiv”, adaugă medicul ce îi sfătuieşte pe toţi cei care suferă traumatisme de orice fel în urma sportului să nu amâne vizita de ortoped, pentru că problemele se pot agrava.