Organismul are propriul mod de a se se apăra împotriva hemoragiilor prin închegarea sângelui. Însă, în cazul anumitor afecţiuni, este recomandat ca sângele să fie cât mai subţire, prevenind apariţia cheagurilor, ce pot pune viaţa în pericol.

Bătăile neregulate ale inimii, adică fibrilaţiile atriale, defectele congenitale, precum şi operaţiile predispun la apariţia cheagurilor de sânge, care pot provoca accidente vasculare cerebrale. Pe lângă medicamentele prescrise de medic, unele alimente au rolul de a subţia sângele. Cantitatea acestor alimente trebuie stabilită de medicul specialist, în caz contrar sângele se poate subţia prea mult.

Alimente bogate în vitamina E

Având proprietăţi antioxidante, vitamina solubilă E are rolul de preveni îngroşarea sângelui. Uleiurile vegetale, presate la rece, cum sunt cele de floarea-soarelui, de măsline sau de struguri, ovăzul, năutul, nucile, migdalele şi spanacul sunt alimente bogate în vitamina E care nu trebuie să lipsească din alimentaţia celor cu probleme cardiovasculare.

Peştele gras

Tonul, somonul şi macroul sunt peştii cu un conţinut ridicat de acizi graşi esenţiali Omega-3. Sunt de ajuns cel puţin 2 porţii de peşte gras pe săptămână pentru a reduce riscul apariţiei bolilor cardiovasculare. Pe lângă faptul că scad valorile trigliceridelor şi ale tensiunii arteriale, acizii Omega-3 au proprietăţi anticoagulante şi sunt recomandaţi celor care suferă de ateroscleroză.

Magneziu, pentru vasele de sânge

Bananele, seminţele de susan, cele de floarea-soarelui, cerealele integrale şi ciocolata neagră sunt surse de magneziu. Acest mineral ajută la scăderea colesterolului rău şi astfel sunt protejate vasele de sânge, care îşi recapătă elasticitatea, ceea ce scade riscul apariţiei unui accident vascular cerebral.

Ghimbirul

Deşi este cunoscut mai mult pentru că alungă stările de greaţă, cercetătorii de la Centrul Medical Universitar din Maryland, Statele Unite, au descoperit că ghimbirul poate preveni apariţia cheagurilor de sânge. Adăugat în preparate sau consumat sub formă de ceai, el protejează vasele de sânge şi previne astfel bolile cardiovasculare şi producerea accidentului vascular cerebral. În acelaşi timp, ghimbirul conţine salicină, componenta principală a aspirinei, recomandată celor bolnavi de inimă. Alte condimente recomandate pentru subţierea sângelui suntceapa, usturoiul şi hreanul.

Bine de ştiut

Vinul roşu conţine resveratrol, o substanţă cu rol în subţierea sângelui, împiedicând alipirea trombocitelor, a celulelor implicate în formarea cheagurilor de sânge. Cantitatea ideală este de 1 pahar de vin roşu pe zi.

Sfatul specialistului

Dr. Mădălina Abagiu, medic rezident medicină internă, Clinica Polisano, Sibiu

Alimentele ce favorizează creşterea vâscozităţii sângelui şi pot duce la apariţia cheagurilor sangvine sunt în marea majoritate bogate în vitamina K. Pe de altă parte, aceasta previne calcifierea arterelor şi asigură protecţie împotriva afecţiunilor hepatice, osoase şi a cancerului de prostată.

Printre acestea, se numără legume precum fasolea verde şi boabe, mazărea verde, morcovii cruzi, ţelina crudă, varza, conopida fiartă, castraveţii muraţi şi roşiile. În categoria alimentelor care trebuie consumate cu moderaţie se află şi prunele uscate, iaurtul, sana şi kefirul, precum şi condimente: oregano, piper negru, cimbru uscat şibusuioc uscat.