Dieta alcalină este favorita starurilor de la Hollywood şi e urmată de mii de persoane din toată lumea. Promite rezultate spectaculoase - dar ce se ascunde în spatele făgăduielilor? Este ea cu adevărat eficientă?

Dieta alcaină înseamnă mai mult decât dobândirea greutăţii ideale. Cei care o adoptă sunt convinşi că, în felula acesta, previn apariţia unui şir lung de maladii – de la diabet, la artrită sau cancer. Staruri precum Victoria Beckham, Jennifer Aniston, Gwyneth Paltrow, Kirsten Dunst s-au lăsat seduse de acest tip de regim de slăbire, care mai are avantajul, se spune, şi de a încetini procesul de îmbătrânire.

Fluidele din organism, acide sau bazice?

În caz că nu ştiai, pH-ul - prescurtarea de la „potenţialul de hidrogen“ – arată dacă o soluţie este acidă sau bazică (alcalină). Un pH egal cu 0 arată un mediu lichid complet acid, iar unul egal cu 14, o soluţie total alcalină. Mediul neutru este indicat de pH-ul 7. În organism nu există o singură valoarea a pH-ului. Fluidele din stomac, spre exemplu, au un pH care variază între 1,5 şi 3,5 – adică, sunt suficient de acide ca să asigure digestia. În schimb, sângele este întotdeauna uşor alcalin, cu un pH-ul variind între 7,35 şi 7,45.

De la teorie, la practică

Regimul alcalin pleacă de la premiza că, dând prioritate anumitor alimente, se menţine în organism un nivel ideal al pH-ului, ceea ce ameliorează starea generală de sănătate. Cei care ţin regimul sunt încurajaţi să mănânce alimente cu potenţial alcalin şi să le evite pe cele care cresc aciditatea sangvină. Cercetările arată însă că organismul are propriile lui mecanisme de a-şi regla echilibrul acido-bazic, indiferent de ceea ce consumăm. Spre exemplu, dacă bei multe băuturi carbogazoase, asta ar putea modifica pH-ul urinei, dar nu şi pe cel al sângelui care îţi circulă prin corp.

Ce introduci în meniu

Baza dietei alcaline o reprezintă fructele şi legumele proaspete care, se crede, influenţează echilibrul acido-bazic al organismului. Acestora li se adaugă fructele oleagnioase, produsele pe bază de soia, cerealele integrale şi leguminoasele. Carnea este, de cele mai multe ori, exclusă din meniul zilnic, fiindcă se crede că creşte aciditatea sângelui. Mai este descurajat şi consumul de peşte, de produse lactate, de alimente procesate, de zahăr rafinat, de cafea, de alcool.

Găseşti 5 reguli pentru a mânca alcalin AICI

Sursa foto: healthista.com