Poate că şi ţie ţi s-a întâmplat să nu reuşeşti să termini ce ţi-ai propus. Te-ai gândit că s-a ajuns aici pentru că nu ai reuşit să îţi organizezi bine timpul?

Când organizarea lasă de dorit, probabilitatea rămâi fără timp suficient pentru a face tot ce ţi-ai propus este destul de mare. Dimineaţa, la cafea, notează pe o foaie lucrurile cu caracter urgent şi pe cele care nu suportă amânare în prima parte a listei cu sarcini zilnice. Aceasta este una dintre regulile pe care trebuie ţi le însuşeşti ca începi îţi organizezi mai bine timpul.

Înainte începi planificarea zilei sau a săptămânii în curs, asigură-te stabileşti ordinea activităţilor prin filtrul unor întrebări ca acestea: Care este mai urgent?; Cât de important este?; Învăţ ceva nou?; Ce câştig?; Îmi place ceea ce fac? Mă ajută să evoluez? Îmi dă o stare de bine sau îmi creează anxietate? Cât de dificil îmi va fi să duc la bun sfârşit activitatea şi cât timp este necesar?

Strategia bună începe de dimineaţă

Se zice că ziua bună se cunoaşte de dimineaţă. În acest caz, citatul este esenţial. Dacă începi de dimineaţă să fii organizat şi ştii exact ce ai de făcut, când, cum şi de ce, totul e ca şi rezolvat. Renunţă la obiceiul de a mai sta 10-20 de minute în pat, imediat după ce te-ai trezit. Cu atât mai mult, renunţă la obiceiul de a verifica noutăţile de pe reţelele sociale în primele minute după trezire. 

Procedând astfel, nici nu te odihneşti, nici nu eşti activ. Patul este pentru dormit, spune specialistul Raj Dasgupta, de la Academia Americană de Somnologie. Dacă stai în pat, transmiţi creierului te pregăteşti dormi, nicidecum urmează începi o nouă zi plină cu activităţi.

Adoptă tehnica minutului de aur

În timp ce savurezi cafeaua, completează lista cu ceea ce ai de făcut în acea zi apelând la tehnica minutului de aur. Ca procedezi corect, este indicat nu depăşeşti timpul de 60 de secunde. Trece pe foaie toate activităţile de care îţi aminteşti trebuie făcute, fără te gândeşti prea mult. Dacă depăşeşti un minut, există riscul încarci planificarea cu activităţi care nu sunt urgente şi pe care, oricum, nu le vei mai putea efectua. Regula celor 60 de secunde îţi impune fii realist când te organizezi.

Măsuri utile pentru a câştiga timp

  • Acordă durate diferite pentru executarea sarcinilor.
  • Când îţi prioritizezi activităţile, foloseşte metoda de împărţire procentuală a timpului. De exemplu, acordă până la 40% din timpul dispozibil celei mai dificile sarcini de îndeplinit. Următoarelor activităţi acordă-le, descrescător, 30% din timp, 20%, 10%, în funcţie de cât de importante sunt şi cât de urgente.
  • Începe cu ce e mai greu şi necesar.
  • La începutul zilei, ai mai multă energie şi şanse mai mari duci la bun sfârşit activităţi cu grad mare de dificultate. Ideal ar fi fii flexibil, poţi jongla între activităţile prioritare şi cele care pot fi efectuate rapid, fără a fi afectat timpul de executare al celor dificile. De exemplu, poţi face o programare telefonică la medic în timp ce faci aprovizionarea cu alimente pentru acasă  
  • Pe cât posibil, stabileşte cu o zi înainte ţinuta pentru a doua zi. Acest obicei te ajută scuteşti mult dimineaţa

Concentrează-te pe ceea ce ai de făcut

Statisticile arată devierea atenţiei de la o activitate importantă, chiar şi pentru câteva secunde, îţi ia aproximativ 10 minute pentru a reveni în aceeaşi stare de implicare. Când faci ceva care necesită toată concentrarea, nu permite distragerea atenţiei. Opreşte aplicaţiile şi pune pe modul silenţions telefonul!  

SFAT

Este bine ca, la fiecare 50 de minute, iei o pauză scurtă, pentru deconectare