Majoritatea pantofilor de alergat sunt confortabili atunci când îi probezi pentru prima dată în magazin, însă adevăratul test este atunci când începi efectiv să alergi şi mai târziu pe măsură ce se uzează. Mulţi alergători începători fac greşeala de a alege o pereche de încălţări pentru alergat bazându-se doar pe cât de confortabil se simt când îi probează. În realitate, există mai mulţi factori care ar trebui să influenţeze această decizie.

Atunci când alergi într-o pereche de încălţări nepotrivite, riscul de accidentare este mult mai mare. De la problemele cu articulaţiile sau tendoanele, până la durerile pe care le poţi resimţi la nivelul spatelui, toate acestea pot fi evitate dacă ştii cum să îţi alegi încălţările potrivite. În plus, o pereche bună de pantofi te poate ajuta să alergi mai comod şi să îţi corectezi postura. Iată care sunt detaliile pe care ar trebui să le iei în calcul:

Modul în care alergi

Dacă ai o pereche mai veche de încălţări, le poţi examina talpa pentru a-ţi da seama ce tip de pronaţie ai. Persoanele cu pronaţie normală calcă pe călcâi şi apoi pe vârfuri, ceea ce înseamnă că talpa pantofilor va fi mai tocită în aceste două zone. Suprapronaţia apare atunci când piciorul se roteşte spre interior anormal de mult în timpul mersului şi este mai întâlnită la cei care nu au un arc al piciorului foarte înalt. De regulă, pantofii se tocesc mai degrabă pe partea interioară a tălpii. Supinaţia sau pronaţia insuficientă apare atunci când piciorul se roteşte anormal de mult spre exterior şi este mai frecventă în rândul celor cu un arc al piciorului foarte înalt.

 

Dacă ai suprapronaţie sau supinaţie, ar trebui ca, pe lângă alegerea unor pantofi de alergat care să uniformizeze absorbţia şocului, să porţi şi nişte talonete ortopedice personalizate. Acestea îţi protejează mai bine picioarele în timpul alergării şi pot ajuta la echilibrarea şocului care este absorbit în tendoane şi articulaţii, oferind un plus de susţinere acolo unde este nevoie. De altfel, talonetele pot fi purtate şi în timpul mersului, pentru mai mult confort şi stabilitate. 

Suprafaţa pe care alergi

Dacă obişnuieşti să alergi pe asfalt, afară, atunci vei avea nevoie de o pereche de pantofi de alergare mai bine căptuşiţi, care să absoarbă şocurile şi să reziste la uzură. În acelaşi timp, încălţările ar trebui să fie flexibile şi uşoare, astfel încât să nu îţi îngreuneze efortul. 

Încălţările pentru trail-running sunt create special pentru a face faţă suprafeţelor off-road, cu pietre, noroi, rădăcini sau alte obstacole. Aceşti pantofi au o talpă mai solidă, care să îţi ofere mai multă tracţiune şi întărituri pentru un plus de stabilitate, susţinere şi protecţie. 

Pantofii pentru cross-training pot fi purtaţi la sală, la antrenamentele Crossfit sau la alte activităţi unde ai mai mult contact cu solul.

Materialul din care sunt fabricate încălţările

Încălţările pentru alergat trebuie să fie fabricate dintr-un material rezistent, dar care să lase piciorul să respire, să absoarbă rapid transpiraţia şi să nu favorizeze umezeala şi apariţia ciupercilor piciorului. De asemenea, materialul trebuie să fie uşor elastic, astfel încât pantofii să fie la fel de comozi în timpul alergării, când picioarele se umflă din cauza efortului. 

Cum te simţi când alergi cu ei

Este drept că multe perechi de încălţări par confortabile atunci când le probezi în magazin. Însă poţi trage o concluzie în privinţa lor doar după ce începi să alergi. De aceea, multe magazine cu încălţări pentru sportivi îţi pun la dispoziţie o bandă de alergat pentru a testa produsele înainte de a te decide asupra unuia. Ideal, ar trebui să alergi cinci-zece minute pentru a-ţi da seama dacă încălţările sunt suficient de comode şi dacă te ajută să calci corect în timp ce faci jogging. 

Dacă vrei ca încălţările pe care le porţi în timpul alergării să nu îţi creeze probleme de sănătate şi să îţi maximizeze performanţele, este bine să ţii mereu cont de toate aceste detalii şi să te asiguri că iei o decizie corectă şi informată. 

Sursă foto: Melisa Treesa Godfreyson from Pexels