Medicii ne-au sfătuit să-i protejăm de noul coronavirus şi să nu îi vizităm. Pandemia i-a afectat mult prin faptul că i-a pus în situaţia de a sta izolaţi de cei dragi, iar pentru mulţi dintre bunici, cel mai greu este să fie departe de nepoţi.

Este cazul să-i ajutăm să compenseze efectele izolării şi foarte important să le încurajăm, la modul general, contactul social.

Lipsa interacţiunii sociale este una dintre principalele cauze ale depresiei la vârstnici, iar stările de anxietate sau depresie au fost amplificate în această perioadă de mesajele din mass-media legate de riscul de deces. Singurătatea ne poate afecta pe toţi, cu uşurinţă, dar în cazul bunicilor, schimbarea rutinei zilnice şi independenţa redusă contribuie la apariţia unor stări negative, mult mai uşor. Nevoia de iubire şi de a se simţi necesari, de a se afirma în interacţiuni  umane este la fel de puternică şi de sănătoasă şi la bunici aşa cum este şi la persoanele tinere. Iar atunci când aceste nevoi nu pot fi împlinite, este greu să ne păstrăm o perspectivă pozitivă asupra vieţii şi o stare psihică sănătoasă.

Vorbiţi cu ei la telefon

Bunicii sunt mai puţin conectaţi la tehnologie, principalele lor surse de informaţii rămân televiziunea şi presa scrisă, de unde îşi iau şi majoriteta subiectelor de discuţie cu prietenii. Este important să te asiguri că, atunci când mobiliteta lor este limitată telefonul, sursele de informare preferate le funcţionează. În acest mod rămân conectaţi la realitate şi compensează prin discuţii la telefon, lipsa interacţiunii faţă în faţă.

Socialitarea ţine mintea trează

Socializarea îi ajută pe vârstnici să îşi păstreze respectul de sine şi simţul valorii,  şi aduce o mulţime de beneficii cognitive seniorilor. Se întâmplă acest lucru deoarece  interacţiunile sociale pozitive îi menţin pe adulţi stimulaţi, atât mental cât şi intelectual. Este ştiut că bunicii activi social sunt cei care suferă mai rar de afecţiuni precum boala Alzheimer şi alte forme de demenţă.

Linie telefonică utilă în contextul pandemiei COVID-19

Vârstnicii fără aparţinători, dar şi cei care au familii, pot apela pentru consiliere psihologică şi sprijin emoţional, precum şi pentru plasarea de comenzi cu livrare la domiciliu, la numărul 0800-460-001, numit Telefonul Vârstnicului.

Pentru bătrânii singuri, este disponibil serviciul de alinare a singurătăţii, mai exact, o dată sau de două ori pesăptămână, asistenţi sociali îi sună pentru a le verifica starea de sănătate şi a le oferi sprijin  adecvat.

Telefonul Vârstnicului este singura linie telefonică gratuită şi confidenţială dedicată vârstnicilor din toată ţara, accesibilă din orice reţea, disponibilă de luni până vineri în intervalul orar 08:00 – 20:00, şi sâmbăta, în intervalul 08:00 – 16:00.

Încurajează-i să frecventeze cluburi de seniori

Cluburi de şah, de lectură, de integrame, care se pliază pe pasiunile bunicilor noştri, sunt locuri în care pot găsi sprijin, divertisment, interacţiune. În astfel de cluburi îşi pun în valoare calităţile, îşi exersează abilităţile şi îşi recâştigă rolul social pierdut în izolare.

Se pot apropia de Biserică

Comunităţile de vârstnici întreţinute de Biserică oferă mai multe activităţi care se adresează bătrânilor, de la posibilitatea de a călători în condiţii speciale, până la servicii de suport social, de care bunciii au nevoie pentru a rămâne sănătoşi. Exemple obişnuite de activităţi sociale suţinute de biserici includ: excursii, seri de socializare, de rugăciune, de lectură şi vizionare de filme, precum şi mese împreună. În plus, astfel de comunităţile de vârstnici promovează liniştea sufletească. Viaţa socială activă de care se bucură bunicii, atât din punct de vedere fizic, spiritual şi mental, ajută şi familia, pentru că-i permite să se odihnească şi să se relaxeze, ştiind că cei dragi au un mediu fericit şi sigur în care se simt bine.

Mişcare, dacă este posibil

În cazul în care mobilitatea nu le este afectată, bunicii ar trebui încurajaţi să facă exerciţii fizice uşoare, mai ales dimineaţa în casă, pentru a începe ziua cu un tonus bun. Mişcarea în interior, prin exerciţii fizice uşoare, sau plimbarea de dimineaţă şi de seară, prin parc, ar trebui să facă parte din rutina zilnică a bunicilor. Beneficiile sunt mari, pentru că îi ajută să-şi menţină coordonarea, echilibrul, sănătatea fizică,  iar prin mişcare, corpul secretă substanţe care ajută la menţinerea echilibrului nervos. Dincolo de starea de bine, sportul contribuie la menţinerea sănătăţii cardiovasculare, întreţine rezistenţa musculară, ajută la stimularea imunităţii şi previne bolile degenerative.