Te-ai decis să te apuci de sală? Este bine să te gândeşti la câteva aspecte înainte de a-ţi bloca în calendar două ore în fiecare zi. Cum stai cu sănătatea? Cum arată alimentaţia ta? Acestea şi alte întrebări ar trebui să îşi regăsească răspunsul înainte de a-ţi pune geanta de sală în maşină. Mai jos sunt câteva sfaturi în acest sens.

Mergi la medic pentru un consult general

 

Este foarte important să consulţi medicul înainte de a începe orice program de sport. Este cu atât mai important dacă îţi doreşti să te apuci de antrenamente intense de tip HIIT sau dacă te pregăteşti pentru un maraton. 

 

Un control de rutină va ajuta la detectarea unor probleme de sănătate care ar putea creşte riscul de a te accidenta în timpul antrenamentului. Poate fi util ca după evaluarea medicală să îi transmiţi datele obţinute unui antrenor pentru a-ţi crea un program de exerciţii adaptat la nevoile tale. 

 

Nu evita sala de forţă

 

Nu trebuie să fii bodybuilder pentru a-ţi lucra muşchii. Începe uşor şi fii atent la forma fizică şi la executarea corectă a exerciţiilor. 

 

Pe măsură ce dezvolţi masa musculară şi încrederea în propriile forţe poţi creşte greutatea ridicată şi complexitatea mişcărilor. Pentru o dezvoltare musculară armonioasă şi pentru a ajuta la recuperare după exerciţiile intense poţi folosi creatina monohidrata. Aceasta creşte energia, te ajută să ridici greutăţi mai uşor şi poate fi utilă inclusiv în recuperarea după antrenamente HIIT. 

 

Dacă te sperie unele aparate, acest lucru nu ar trebui să te împiedice să le foloseşti. Totuşi, este bine să vorbeşti cu un antrenor dacă nu ştii cum se folosesc anumite aparate sau cum să realizezi exerciţii. 

 

Stabileşte-ţi obiective realiste

 

Fă-ţi un plan pe termen lung şi stabileşte-ţi obiective realiste. Odată ce începi să mergi la sală regulat, poţi creşte timpul petrecut, intensitatea unor aparate sau viteza (de exemplu, la banda de alergare sau la spinning). 

 

Începe cu un plan detaliat şi uşor de urmat. De acolo adaptează programul de exerciţii în funcţie de nivelul de efort suportat. Dacă începi cu obiective relativ uşor de atins vei fi suficient de motivat pentru a continua drumul la sală. 

 

Transformă exerciţiul fizic într-un obicei

 

O altă componentă a succesului în sport este să menţii rutina. Se pare că este mai uşor să mergi la sală pe termen lung, dacă îţi stabileşti de la început un program; de exemplu, să mergi la sală de trei ori pe săptămână şi să îţi lucrezi câte două grupe musculare de fiecare dată. 

 

De asemenea, dacă mergi la sală în fiecare zi la aceeaşi oră, există o probabilitate mai mare ca această activitate să devină un obicei. 

 

Este important să alegi o oră realistă şi adaptabilă programului tău. Dacă tu te trezeşti în fiecare dimineaţă la ora 7 ar fi exagerat să îţi propui să mergi la sală la ora 6. 

 

Poartă hainele şi încălţămintea potrivite

 

Hainele de sport sunt adaptate la mişcare, sărituri, alergare şi întinderi. De exemplu, pentru yoga poţi purta haine lejere, însă pentru ridicatul de greutăţi sau pentru antrenamentele cardio va fi nevoie de o bustieră care să ofere susţinerea necesară. 

 

De asemenea, încălţămintea sport adaptată activităţii practicate înseamnă mai mult confort, anduranţă şi o activitate mai plăcută, în general. 

 

Poate fi foarte neplăcut să ajungi la sală şi să constaţi după ce te-ai schimbat să pantalonii te strâng sau că încălţămintea este prea fixă. 

 

 

Pune-ţi tot ce ai nevoie în geanta pentru sală

 

Pune-ţi în geantă o sticlă de apă, adidaşi comozi, elastic pentru păr şi produse de îngrijire pentru post-antrenament. Vei avea nevoie de şampon, deodorant şi şlapi pentru duş. 

 

Dacă îţi doreşti acest lucru, poţi ţine un jurnal al antrenamentelor sau poţi folosi o aplicaţie pentru smartphone.

 

Nu uita de încălzire

 

Încălzirea este esenţială indiferent de activitatea practicată la sală. Chiar dacă antrenamentul ţine doar 10 minute, tot ar trebui să te încălzeşti. 

 

Prin încălzire corpul începe să se încălzească şi se reduce semnificativ riscul de accidentare mai ales dacă realizezi sărituri. 

 

După antrenament poţi realiza câteva întinderi pentru a ajuta corpul să îşi revină. 

Fă din somn o prioritate

 

Aproape totul pleacă de la somn atunci când te antrenezi. Dacă eşti bine odihnit vei avea mai multă energie şi în acelaşi timp hormonii saţietăţii sunt produşi la momentul potrivit. În caz contrar, este posibil ca, deşi mergi la sală zilnic, să mănânci prea mult în restul timpului. 

 

De asemenea, în timpul somnului muşchii ajung să se recupereze astfel că la următorul antrenament nu rişti o accidentare. 

 

Antrenorii recomandă cel puţin şapte ore de somn pe noapte şi păstrarea dispozitivelor electronice în afara dormitorului. 

Hidratează-te

 

Hidratarea este importantă pentru sănătate, în general, însă este vitală dacă te antrenezi. Atunci când transpiri, trebuie să te asiguri că organismul este hidratat corespunzător pentru a menţine depozitele de apă. În plus, hidratarea ajută la menţinerea energiei la cote ridicate. 

 

Dacă mergi la sală ar trebui să bei apă înainte, în timpul şi după antrenament. Primul semn al deshidratării este urina de culoare galben închis. Dacă bei suficientă apă trebuie să fie galben pal.

Ascultă-ţi corpul

 

Dacă nu eşti obişnuit să faci mişcare zilnic este important să îţi cunoşti limitele. Dacă simţi disconfort sau durere, este bine să încetezi şi să faci o pauză înainte de a continua. 

 

Evită să te antrenezi atunci când resimţi durere deoarece există un risc ridicat de accidentare. 

 

Dacă progresezi uşor, dar sigur, în programul adaptat nevoilor tale există o probabilitate mai mare de a face din drumul la sală o rutină. 

 

Indiferent de vârstă, când te apuci de sală poate fi copleşitor. Locul mare, oamenii necunoscuţi, aparatele cu nume ciudate te pot face să uiţi motivul pentru care ai venit acolo. Însă, lucrarea corpului şi rezultatele pe care le vei obţine dacă ai răbdare vor merita emoţiile de la început. 

 

Sursa foto: Shutterstock