Stresul şi efortul prelungit atât pe plan fizic, cât şi psihic ne afectează întregul organism, producând tensiune şi probleme de concentrare pe termen scurt şi epuizând rezervele energetice, pe termen lung. O dietă echilibrată, cu un aport optim de aminoacizi şi alţi nutrienţi, însoţită de suficientă odihnă, ne ajută să ne refacem rezervele de energie.

„Aminoacizii sunt esenţiali în sinteza proteinelor, fiind unităţile din care acestea sunt alcătuite. Ei contribuieinclusiv la prelucrarea în energie a substanţelor pe care le luăm din alimentaţie. Studiile arată că procesul de sinteză a proteinelor reacţionează rapid la disponibilitatea crescută de aminoacizi în primele 30 până la 120 de minute, ulterior diminuându-se, chiar dacă resursa de aminoacizi rămâne disponibilă1”, a declaratŞerban Damian, doctor specializat în nutriţie sportivă.

După apă, aminoacizii sunt cele mai răspândite componente din muşchi şi alteţesuturi, în săsinteza acestora în organism are loc doar în anumite condiţii.

Unul dintre amizoacizii cei mai importanţi din organism este L-arginina, a cărui funcţie principală este producerea de oxid nitric. Oxidul nitric joacă un rol foarte important ca vasodilatator şi,astfel,îmbunătăţeşte circulaţia sanguină şi aportul de oxigen, nutrienţi, fluide şi hormoni către celule, ceea ce favorizeazăprocesele de vindecare şi repararecelulară.

Un alt nutrient cu o contribuţie importantă în buna funcţionare a organismului este L-carnitina, un compus similar aminoacizilor,care are o contribuţie importantăîn anumite procese metabolice. Aceastaare un efect pozitiv asupra funcţionării creierului şi stimularea memoriei, îmbunătăţirea gândirii active şi reducerea stării de oboseală. Datorită rolului său în metabolizarea grăsimilor, L-carnitina contribuie la arderea grăsimilor, fiind disponibilă inclusiv ca supliment alimentar.

“Cu toate că atât L-arginina, cât şi acetil L-carnitina sunt produseîn mod natural de către organism, în condiţii de stres sau efort fizic sau psihic intens, este ideal să le suplimentăm din surse externe. L-carnitina se găseşte în special în carnea roşie, iar sursele naturale principale de L-arginină sunt nucile, seminţele de floarea soarelui, orezul brun şiovăzul, însă aceşti doi aminoacizi se regăsesc şi în unele băuturi energizante de calitate. Aportul acestora din surse externe este deosebit de important pentru sportivi, însă suplimentele de L-arginină şi acetil L-carnitina sunt recomandatetuturor celor care practică activităţi care implică efort fizic prelungit sau activităţi care impun concentrare puternică, cum este cazul anumitor activităţi intelectuale”, a completat Şerban Damian, doctor specializat în nutriţie sportivă.