Ce metode sunt eficiente în recuperarea copiilor cu autism?

1 2 jpg jpeg

Terapiile trebuie începute devreme

Diagnosticul de autism se pune după vârsta de 3 ani. Înainte de această vârstă medicii pot însă diagnostica “elemente din spectrul autist” iar practica arată că terapia începută mai devreme are efecte mai rapide şi mai eficiente decât în cazurile în care se intervine mai târziu. Potrivit Ancăi Neagu, psiholog terapeut specializat în terapia comportamentală destinată copiilor cu autism, acelaşi tip de terapie dă rezultate diferite în funcţie de vârsta copilului. “În orice tip de terapie progresele diferă în funcţie de potenţialul fiecărui copil, iar în ceea ce priveşte terapia comportamentală ABA, rezultatele vor fi mai bune la copiii care încep terapia la 2-3 ani faţă de rezultatele unui copil care începe terapia la 5 ani”, precizează psihoterapeutul.

ABA îi ajută să se dezvolte normal

Tehnica folosită peste tot în lume pentru recuperarea copiilor cu autism se numeşte ABA şi este prescurtarea termenilor din limba engleză Applied Behavior Analysis, în traducere însemnând “analiză comportamentală aplicată”. Într-o primă fază, această tehnică presupune analiza mediului în care copilul trăieşte şi realizarea acelor schimbări necesare adaptării copilului la respectivul mediul. Scopul terapeiei este ca, la final, copilul să îşi îmbunătăţească capacitatea de comunicare şi să se adapteze la cerinţele mediului social. Acest lucru se face prin învăţarea unor comportamente. De exemplu, copiii cu autism pot să nu ştie să se îmbrace singuri. Prin terapie ei sunt ajutaţi să repete mişcările corecte pe care le presupune îmbrăcarea hainelor astfel încât micuţii să ajungă să le reproducă şi singuri, din reflex. Specialiştii spun că, prin exersare şi circuitele neuronale se dezvoltă, ajutând copilul să reproducă apoi aceste mişcări şi în mod voluntar, ca urmare a învăţării.

Succesul terapiei depinde de mai mulţi factori

Modul în care se dezvoltă un copil cu autism este similar dezvoltării oricărui copil, însă un copil cu autism se dezvoltă în mod inegal în diferite arii: social, cognitiv, limbaj, motor. Potrivit psihoterapeutului Anca Neagu, succesul terapiei depinde de mai mulţi factori. “Sunt patru factori majori: vârsta copilului la intrarea în program, nivelul cognitiv, adică stabilitatea atenţiei, capacitatea de înţelegere a abstractului şi autostimulările, gradul de implicare a familiei şi, nu în ultimul rând, profesionalismul echipei şi al coordonatorului”, explică Anca Neagu.

Se poate face la domiciliu

Programul terapeutic se poate face într-un centru specializat sau la domiciliu. “Din punctul meu de vedere terapia la domiciliu este cea mai eficientă variantă, pentru că se desfăşoară în mediul copilului şi este implicată şi familia”, spune psihoterapeutul Anca Neagu. Echipa de terapie poate fi formată din 2-5 terapeuţi care sunt coordonaţi de un psiholog consultant specilizat în ABA. Aceştia pot lucra cu copilul mai multe ore pe zi, ajungându-se uneori ca săptămânal să se acumuleze 30, 40 de ore de terapie. Scopul terapiei este ca toate comportamentele în exces ale copiilor cu autism (precum autostimulările, agresiunea, hiperkinetismul, comportamentele obsesive şi cele stereotipe), dar şi comportamentele deficitare (de la nivelul limbajului, abilităţilor sociale şi de joacă precum şi de autonomie personală) să fie corectate. Terapia temperează comportamentele excesive, dezvoltă comportamentele deficitare şi modelează alte comportamente noi, utile adaptării sociale. De asemenea, terapia vizeaza şi eliminarea comportamentelor neadecvate.